mei 1993, 1 jaar grensgevangenis
Conclusie
Op de vraag of er al dan niet sprake is van detentie en van een gevangenis
dan lijkt ons maar één antwoord mogelijk: het is detentie
en het is een gevangenis. Alles in de opzet is afgeleid van het gevangeniswezen:
het gebouw zelf, de klachtenprocedure, de organisatie, enzovoort. Sterker
nog: het is er in een aantal opzichten erger dan in een reguliere gevangenis.
Het belangrijkste verschil is dat de bewoners onschuldig zijn. Daarnaast
worden isolatiemaatregelen eerder en op grotere schaal toegepast. Bovendien
is het Reglement veel vager en biedt minder rechtsbescherming voor zowel
vluchtelingen als personeel.
Elke mondigheid wordt afgestraft. Het gehele systeem is er op gericht
alles beheersbaar en rustig te houden. Ook vluchtelingenorganisaties en
andere hulpverlenende organisaties wordt die rol toebedacht. Houden deze
organisaties zich daar niet aan dan worden ze tegengewerkt.
MENSENRECHTEN
Samenvattend kunnen we concluderen dat art.7a Vw in strijd is met diverse
artikelen van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens onder andere
omdat:
1) art.7a Vw onvoldoende toegankelijk is en onvoldoende precies geformuleerd.
Juist omdat het om een zeer ingrijpende maatregel als vrijheidsberoving
gaat, zou dat ondubbelzinnig uit het artikel moeten blijken.
2) Naar onze mening resulteert art.7a Vw in een aantoonbaar verschil
in behandeling, (of de vreemdeling via land of Schiphol binnenkomt) waar
geen objectieve rechtvaardigingsgrond voor te geven is. Ook van een redelijke
proportionaliteit tussen doel en middelen is geen sprake.
3) in art.7a Vw zoveel waarborgen tegen willekeur ontbreken dat daarmee
de weg naar willekeurige, en dus onrechtmatige detentie openligt. Bovendien
ontbreken bepalingen omtrent doel, gronden en termijn van de detentie volledig.
Dat er sprake is van willekeur blijkt ook uit de praktijk. Het komt
namelijk nog al eens voor dat Justitie zich bedenkt en beslist dat de vluchteling
toch blijkbaar enige grond heeft voor zijn asielverzoek. Een dergelijke
beslissing kan ook worden genomen (én wordt ook genomen) zonder
dat de vluchteling nieuwe feiten, gebeurtenissen of omstandigheden heeft
aangevoerd. Blijkbaar is in een dergelijk geval de oorspronkelijke beslissing
onjuist en is er op willekeurige gronden detentie in de grensgevangenis
toegepast. Het Europese Hof voor de rechten van de mens heeft in verschillende
uitspraken bepaald dat een willekeurige detentie nooit rechtmatig kan zijn.
MEDISCHE ZORG
De medische voorzieningen zijn in het eerste jaar ontoereikend gebleken.
Duidelijk is geworden dat de klachten van vluchtelingen niet serieus genomen
worden. Enerzijds komt dit door de opzet, waarbinnen slechts preventieve
zorg wordt geboden en met langdurige behandeling geen begin wordt gemaakt,
anderzijds door de vooringenomenheid van de artsen die er vanuit gaan dat
de vluchtelingen slechts simuleren in de hoop op die manier toegang tot
Nederland te krijgen. Psychiatrische bijstand is nauwelijks geregeld. De
misstanden bij de Medische Dienst hebben in een jaar tijd gezorgd voor
een groot verloop van de dienst; meerdere verpleegkundigen zijn vertrokken,
en sinds een paar weken zijn ook de artsen op ziekteverlof. Waarschijnlijk
komen zij, net als de eerste directeur, niet meer terug.
ISOLATIE
Alles in de grensgevangenis staat in het teken van orde, rust en veiligheid.
Om deze te handhaven wordt voortdurend gebruik gemaakt van 'afzonderingsmaatregelen'.
Deze zijn in feite strafmaatregelen en betekenen bijna altijd isolatie
in een HvB voor minimaal één week. De beschuldigingen variëren
van 'verbale agressiviteit' tot 'poging tot brandstichting en gijzeling',
de straf is altijd dezelfde. Dit is sinds de opening 39 keer gebeurd. Juridisch
zijn al deze overplaatsingen aanvechtbaar, ze zijn in strijd met artikel
31 van het Vluchtelingenverdrag en in strijd met art. 18 EVRM. Afzonderingsmaatregelen
worden deels ook in de grensgevangenis zelf opgelegd. Dit gebeurt niet
alleen bij mensen die 'onrust' veroorzaken (sinds 28 december '92 voorzover
wij weten 17 maal), maar ook bij mensen wiens uitzetting is mislukt. Bovendien
worden regelmatig mensen geïsoleerd die er psychisch slecht aan toe
zijn; één zelfs voor een periode van twee weken. De maatregelen
hebben met elkaar gemeen dat ze bijna altijd worden opgelegd aan mensen
die zich weigeren neer te leggen bij hun detentie. Op deze manier hoopt
de directie een door haar gewenst klimaat in de inrichting te creëren
em mensen dusdanig te intimideren dat de kans op mondigheid minimaal gehouden
wordt.
Omdat isolatie een zeer zwaar middel is dat ernstige psychische gevolgen
kan hebben worden dit soort maatregelen in andere gevangenissen en HvB-en
slechts opgelegd onder strenge voorwaarden, bijvoorbeeld nadat de inrichtingsarts
is geconsulteerd. Aan deze voorwaarde, en alle andere, wordt door de directie
van de grensgevangenis niet voldaan.
REGLEMENT
Het Reglement grenslogies is slechts een vaag en bijeengeraapt aantal
regels. Er staat zo weinig in dat de vluchtelingen er bijna geen enkel
recht aan kunnen ontlenen. Wel is er sprake van verschillende gunsten;
die kunnen echter ieder moment worden ingetrokken. Zij zijn daarmee slechter
af dan gedetineerden in andere gevangenissen. Ook de rechten van het personeel
zijn onvoldoende gewaarborgd, waardoor het uiten van kritiek op de organisatie
van de grensgevangenis tot een riskante zaak wordt.
Wat dit betreft is ook de rol van de directie belangrijk. Het afgelopen
jaar is gebleken dat het leidinggevend personeel in de personen van Politiek
en Moldovan een zeer negatieve invloed hebben. Zij tonen een minachting
ten op zichte van de vluchtelingen gezien hun uitspraken in de media en
de praktijk van hun beleid. Zij drukken een stempel op de sfeer in de grensgevangenis
die ook het meer kritische personeel en personeel dat begaan is met het
lot van de vluchtelingen parten speelt.
MISBRUIK VAN DE POSITIE
Uit verschillende gevallen is duidelijk geworden dat door de directie
van de grensgevangenis misbruik gemaakt wordt van de positie waarin de
vluchtelingen zich bevinden. Zowel in november '92 als in maart '93 is
er door de directie van informanten gebruik gemaakt. Beiden zijn voor hun
werk beloond met toelating tot Nederland.
Eén van de vluchtelingen die op 29 maart is overgeplaatst naar
Nieuwersluis is in zijn verhoor door de directie voorgespiegeld dat hij
in ruil voor informatie waarschijnlijk wel asiel zou krijgen.
INTIMIDATIES
In tijden van spanningen zoeken directie en personeel hun toevlucht
tot allerlei vormen van pesterijen en intimidaties. Dat laatste gebeurt
steeds botter en openlijker. De intimidaties ten opzichte van vluchtelingen
die ons op bezoek willen hebben zijn ongehoord. Zoals alle eerdere intimidaties
zullen ook deze geen zin hebben. De spanningen die er sinds de opening
zijn geweest zullen blijven bestaan zolang vluchtelingen gedetineerd zijn.
De acties die tot nu toe gevoerd zijn door vluchtelingen hebben een
vreedzaam karakter gehad. Het opvoeren van de druk op hen door personeel
en direktie, en het snel verscherpende regime zullen er waarschijnlijk
voor zorgen dat dat niet zo blijft. Als het tot ernstige incidenten gaat
komen heeft dat niet te maken met vermeende criminaliteit van de gedetineerden,
maar met de toenemende beperkingen opgelegd aan mensen die gedetineerd
zijn omdat ze asiel hebben gevraagd.
DOEL
Gezien het grote aantal vluchtelingen dat alsnog doorgelaten wordt naar
een OC of gedumpt wordt kan geconcludeerd worden dat de door Justitie gewenste
functie van het gebouw (uitsluitend bedoeld om 'kansloze asielzoekers'
te beletten Nederland in te komen) niet gerealiseerd is. Voor zover wij
weten is tot april'93 35% van de vluchtelingen doorgelaten, en is een twintigtal
gedumpt. Het aantal dat is doorgelaten was zeker hoger geweest als de vluchtelingen
in vrijheid hun asielverzoek hadden kunnen verdedigen. Ook is onduidelijk
in welke statistieken de vluchtelingen zijn opgenomen die na een mislukt
uitzetting op Schiphol gedumpt worden of alsnog naar een OC worden doorgelaten.
Het aantal uitzettingen via de grensgevangenis ten opzichte van het
totaal aantal uitzettingen is zeer minimaal. Blijven dus over de afschrikkende
werking en een psychologisch effect van 'kijk eens, wij doen daadwerkelijk
iets aan het tegenhouden van vluchtelingen'. Ook de afschrikwekkende werking
is minimaal; het aantal vluchtelingen dat via Schiphol komt is al jaren
dalende, waardoor de invloed van de grensgevangenis niet te meten is.
Samenvattend kunnen we stellen dat artikel 7a Vw en de daaruit voortgevloeide
praktijk van de grensgevangenis zowel juridische, politieke als humanitare
gronden verwerpelijk is. De nadrukkelijke wens van de Tweede Kamer dat
de grensgevangenis géén detentiecentrum mag zijn maar, zoals
Kosto formuleert, een 'semi-hotel' functie moet vervullen, blijkt na een
jaar op geen enkele manier uitgekomen. De praktijk van het afgelopen jaar
heeft aangetoond dat het een totalitair repressief systeem is waarvan het
waarom onduidelijk is. Er lijkt ons voldoende grond aanwezig voor een kamerdebat
over de wenselijkheid van de voortgang van detentie in de grensgevangenis
en detentie in het algemeen van vluchtelingen. Alleen al het aanwijzen
van andere ruimten bedoeld als ex artikel 7a zou voldoende moeten zijn
voor een kamerdebat. Bij de behandeling van het 'nieuwe art. 7a Vw' komt
het tot een discussie over de reikwijdte van het artikel. Het gaat de Kamer
er vooral om dat art. 7a Vw alleen gebruikt zal worden voor detentie in
de grensgevangenis en niet op andere plaatsen. Om een amendement hierover
van tafel te krijgen stelt Kosto: 'Waarom neemt U geen genoegen met mijn
stelling dat het te bouwen Grenshospitium voldoende is voor Schiphol en
voor Rotterdam? Komen er calamiteiten of komen er andere moeilijkheden
dan ben ik geneigd andere ruimtes aan te wijzen. Alleen de omstandigheden
waaronder dit gebeurt zullen al tot een kamerdebat nopen.' Inmiddels zijn
negen ruimten het afgelopen jaar aangewezen als bedoeld in artikel 7a Vw
zonder ooit met de Kamer te overleggen.
De Kamer zal zich duidelijk uit moeten spreken of ze de politieke verantwoordelijkheid
wil nemen voor de praktijk zoals we die in deze brochure geschetst hebben.
Wij en we hopen velen met ons zullen ons in ieder geval niet neerleggen
bij deze praktijken.