Vluchtelingen Opzet grensgevangenis Dagelijkse praktijk Medische zorg Protesten Vrijheidsbeperking Uitzettingen Het Reglement Artikel 7a Vw EVRM Reacties Conclusie |
mei 1993, 1 jaar grensgevangenis Vluchtelingen
MYTHENWe leven in een schijnwereld. De waarheid wordt elke dag geweld aangedaan. De tweede Golfoorlog is het meest bekende voorbeeld van de laatste jaren waar dit op extreme wijze werd geïllustreerd. Deze schijnwereld wordt door bepaalde belangengroepen en overheden in stand gehouden omdat anders elke legitimiteit van hun handelen wegvalt. Dit geldt ook voor het vluchtelingenvraagstuk en het zogenaamde illegalenprobleem. Het is dan ook belangrijk om steeds door de leugens heen te prikken en aan te geven hoe de werkelijkheid in elkaar zit.De mythen moeten worden doorgeprikt. Mythen die nodig zijn om de harde werkelijkheid te verzachten. -De mythe dat Nederland vol is.
Uit deze mythen is de grensgevangenis in Amsterdam Zuid-Oost
voortgekomen. Ook hier is alles in het werk gesteld om de werkelijkheid
geweld aan te doen. Het zou een semi-hotel zijn; een gastenverblijf.
Na één jaar ontwikkelingen in en rondom de grensgevangenis kan niemand meer anders concluderen dan dat het daadwerkelijk een gevangenis is. Een gevangenis waarvan diegene die er vastzitten geen idee hebben waarom zij gedetineerd zijn, aangezien ze niets misdaan hebben. Dit is dan ook een hoofdoorzaak van klachten, spanningen en ziekteverschijnselen bij de gedetineerden. Daarnaast blijkt de gedetineerde vluchteling ook een speelbal binnen een juridisch vacuúm te zijn. Formeel-juridisch is het namelijk geen penitentiaire inrichting. Dit betekent dat de handelswijze van justitie niet te toetsen is aan reglementen en wetten die daarvoor gelden. In de praktijk is het wel een gevangenis. Hierdoor kan Justitie de meest vreemde capriolen uithalen (zoals veelvuldig isolatie). EUROPESE EENWORDING Detentie van vluchtelingen kunnen we niet los zien van
de ontwikkelingen op Europees niveau. En zijn weer niet te scheiden van
die op mondiaal niveau.
RESTRICTIEF BELEID De motieven waarmee mensen hun land van herkomst verlaten zijn velerlei. Ze hebben te maken met de schending van politieke, en sociaal-economische mensenrechten. Het afgelopen decennium is het aantal asielzoekers in West-Europa - en daarmee in Nederland - toegenomen. Die toename is voor de regering aanleiding om een steeds restrictiever toelatingsbeleid ten aanzien van vluchtelingen te voeren. Dit restrictieve beleid wordt beargumenteerd met: 'Nederland is vol', de opvangmogelijkheden zijn beperkt en de kosten worden te hoog' en: 'het gaat in toenemende mate gaan om 'economische' vluchtelingen'. Miskenning van de vluchtmotieven van asielzoekers overheerst. Uitzetting wordt gelegitimeerd met dubieuze overwegingen: Dat het wel meevalt met de dictatuur (Zaire), dat oorlog leefbaar is (Libanon), verkrachting of marteling tot het geijkte cultuurpatroon van het land van herkomst hoort (Sri Lanka, Turkije), dat vluchtelingen voor hongersnood (en hongerdood) economische profiteurs zijn (Bangladesh), enzovoorts. Vluchtelingen krijgen steeds meer het stempel van gelukzoeker opgedrukt en worden zo in een marginale positie in de Nederlandse samenleving geplaatst. Gevolgen zijn een negatieve beeldvorming en negatieve tot afwijzende reacties vanuit de bevolking. Het verminderde draagvlak dat daardoor onder de bevolking wordt geconstateerd, zet het gevoerde beleid in een nog hogere versnelling. Hiermee is er een negatieve spiraalwerking ontstaan. Het vluchtelingenbeleid is er dan ook vooral op gericht
het aantal asielzoekers in te perken. Eén van de manieren waarop
dit gebeurt is vluchtelingen zo vroeg mogelijk tegen te houden. Hierdoor
hebben ze minder kans juridisch in beroep te gaan, de uitspraak af te wachten
of hun verhaal goed, rustig en duidelijk uit te leggen. Het beleid richt
zich steeds meer op het voorkomen van het vluchten uit het land van herkomst
(instap controles). Mocht dit wel lukken dan zijn er op Schiphol de zogehete
'gatechecks' die een tweede barrière vormen. Daarna wordt er meteen
een eerste schifting gemaakt, waarbij een deel van de vluchtelingen direkt
in de grensgevangenis verdwijnt. Volgens Justitie is de functie van deze
gevangenis: Het opsluiten van 'kansloze' vluchtelingen die naar Nederland
komen om asiel aan te vragen. In een eerste interview wordt door de contactambtenaar
van Justitie besloten dat de vluchteling geen kans heeft asiel in Nederland
te krijgen. Welke overwegingen hierbij de doorslag geven is onduidelijk.
Het kan alleen al het feit zijn dat de vluchteling uit een land komt waarvan
Justitie vindt dat er 'niets aan de hand is'. Toch probeert Justitie de
mythe van de eerlijke individuele afweging voor elke vluchteling overeind
te houden.
IMMIGRATIELAND In het regeeraccoord wordt als principieel uitgangspunt
met betrekking tot immigratie-, allochtonen- en minderhedenbeleid gesteld
dat Nederland geen immigratieland is. De feiten zijn anders. Nederland
is een immigratieland, en niet alleen vanwege de gezinshereniging, waardoor
er zich thans feitelijk meer mensen in Nederland vestigen dan het land
verlaten. Nederland - en meer in het algemeen West-Europa -is een immigratieland
vanwege vele factoren, waarvan de toenemende welvaartsverschillen, de verbeterde
verkeersmogelijkheden en vooral de schendingen van mensenrechten en het
toenemende aantal (burger)oorlogen de belangrijkste zijn. Daarnaast is
er nog de - gedeeltelijk daarmee samenhangende - demografische ontwikkeling.
In West-Europa vertoont de bevolkingsgroei een dalende tendens terwijl
in de arme en verarmende delen van de wereld de bevolking juist explosief
groeit. Er zal daarom de komende jaren een migratiedruk op Nederland (West-Europa)
blijven bestaan.
RACISME Het gevoerde vluchtelingenbeleid is ook een gevolg van
de racistische kijk die het Westen altijd al heeft gehad op de niet-witte
wereld. Hierin staat centraal dat onze parlementaire democratie, onze economische
belangen en onze cultuur een meerwaarde hebben ten op zichte van al het
andere. Hier aan wordt het recht ontleent om zich ten koste van de anderen
te beschermen tégen het andere. Dit superioriteitsdenken van Wij
over Zij speelt zowel op internationaal als op nationaal vlak. Zij zijn
de migranten, vluchtelingen en illegalen.
TOEKOMST Vluchtelingen zullen blijven komen en velen zullen hier
illegaal verblijven. De overheid zal blijven kiezen voor verdergaande restrictieve
maatregelen die tegen internationaal recht (mensenrechten) ingaan, in plaats
van wat te doen aan de oorzaken van vluchtbewegingen. De maatregelen zijn
steeds moeilijker te verkopen als ook een deel van de Nederlanders zich
actief inzet voor vluchtelingen, en het gevoerde beleid niet accepteert.
|
|
|