de Kosovo paginas van het Autonoom Centrum Twee fundamentele kwesties 24 mei 1999 De hypnose van een willoos volk, 18 mei 1999 NAVO en Rusland, 7 mei 1999 Oorlog en/of humanistische interventie?, 6 mei 1999 Bosnië, mei 1999 Het recht van de sterkste, mei 1999 Opvang in de regio, mei 1999 Topgun Kosovo, mei 1999 Het spiegelpaleis van de oorlog, mei 1999 Uit mijn naam geen 'bijkomstige schade', mei 1999 De tweede grote vergissing van Links?, 20 april 1999 De toekomst van de Nederlandse Balkanpolitiek 20 april 1999 De NAVO heeft bereikt wat ze wilde voorkomen, 15 april 1999 Balkanisme, 16 april 1999 Oproep van 17 NGOs uit Belgrado, 9 april 1999 Stoppen! Nu! Er deugt helemaal niets van!, 9 april 1999 Spannende tijden in de Russische politiek, 9 april 1999 Na de bommen, De Groene Amsterdammer 7 april 1999 De Nederbalkan, De Groene Amsterdammer 7 april 1999 Model Bosnië, De Groene Amsterdammer 7 april 1999 De achterkant van het gelijk, De Groene Amsterdammer 7 april 1999 De sterke man van Amerika, De Groene Amsterdammer 31 maart 1999 Model Kosovo, december 1998 andere paginas over Kosovo |
16 april 1999 Balkanisme"We need independent, impartial, neutral access to those people. We are also concerned about the Serb population", aldus een vetgedrukt citaat van Artsen zonder Grenzen met betrekking tot de Kosovo-crisis in The Guardian van 10 april. Deze oproep tot neutraliteit en onpartijdigheid lijkt in eerste instantie een nobele geste. Helaas wordt in deze woorden ook de problematische Westerse houding ten aanzien van de oorlog in het voormalig Joegoslavie weerspiegeld. Een houding die volledig voorbij gaat aan de mogelijkheid dat ook objectiviteit zijn politieke geografie heeft. Een houding die problemen definieert ten opzichte van een zichzelf in
alle opzichten superieur beschouwend bondgenootschap dat VS, EU en NAVO
heet. Het is dit idee van superioriteit waaraan men de claim op neutrale
en objectieve waarneming ontleent.
Sinds het begin van de NAVO-bombardementen heeft geen krant het nagelaten
om de lezer de oorlog in Kosovo uit te leggen met behulp van historische
overzichten. Al surfend langs de nationale en internationale websites van
de gezaghebbende media krijgt men lessen met de naam "Kosovo voor beginners"
in alle talen. Met een enkele muisklik springen de tijdstabellen, en Real-video
geschiedenissen uit de interactieve kaarten.
Het zijn niet alleen de Amerikaanse media die de oorlog op deze wijze duiden. Het is een wijdverbreide veronderstelling dat Tito in de kunstmatige staat Joegoslavië de antidemocratische en barbaarse natuur van het Balkanvolk een tijd lang heeft kunnen onderdrukken, maar dat nu de deksel van de pan is een oorlog een natuurlijk gevolg is. De Balkanspirit kan kennelijk alleen met kunstgrepen (lees: totalitair regime) in bedwang gehouden worden. Zo niet, dan begint de zaak te broeien en te gisten en ontstaat er een gevaarlijk proces dat balkanisering wordt genoemd. Als een soort ziekte schijnt dit bovendien te kunnen overslaan op andere territoria. Milosevic is in dit proces aangewezen als de katalysator. Er is iets grondig mis met de logica waarmee deze oorlog aan ons wordt
uitgelegd. Balkanisering is een idee dat een realiteit is geworden, maar
geen ziekte. Het begrip "Balkan" heeft lange tijd echter geen enkele rol
gespeeld op het politieke toneel.
De oorlog in (het voormalig) Joegoslavië kan vanuit het perspectief
van het balkanisme gezien worden als een interne voortzetting van de hiërarchische
categorisering van Europa. Sommige delen van het land voelden zich na de
val van de muur Europeser dan andere en gingen zich ook in deze termen
definiëren ten opzichten van elkaar. Zo hield voor de Kroaten bijvoorbeeld
de Europese grens net voor Servie op. Het veronderstelde Europese karakter
van Kroatie werd tot uiting gebracht door het Katholicisme te benadrukken.
Een houding die door het Westen met erkenning beloond werd. Het Balkanisme
hield echter niet op bij de Servische grens. Ook binnen Servie speelde
het balkanisme een rol. De noordelijke steden vereenzelvigden zich graag
met de Europese waarden en men schrok er niet voor terug om de plattelanders
en de meer zuidelijke regio`s af te doen als "Balkanzwervers". De wieg
van de Servische beschaving mag dan misschien wel in het huidige Kosovo
gestaan hebben, de Serviers verwaardigden zich over het algemeen niet eens
om een toeristisch bezoekje aan de regio te brengen. De Kosovaren op hun
beurt voelden zich helemaal niet zoAlbanees als nu algemeen verondersteld
wordt. Sinds ze hun buren na de opening van de grenzen wat beter hebben
leren kennen, typeerden velen de Albanezen als ongeschoold en bekrompen.
Het balkanisme heeft zich in Joegoslavië vertaald in etnische tegenstellingen.
Etnische tegenstellingen die bekrachtigd zijn in alle Westerse vredesvoorstellen.
Hoezeer men de opdeling van Joegoslavië langs etnische scheidslijnen
ook zegt te betreuren, de apartheidspolitiek ten aanzien van deze regio
werd en wordt nog steeds verdedigd als de enige realistische oplossing.
Hoe multi-etnisch de intenties ook geweest mogen zijn, de basis van alle
plannen was een opdeling van het land langs etnische scheidslijnen. De
Joegoslavische bevolking werd niet alleen door Milosevic tot in tiende
van procenten etnisch geclassificeerd. Diplomaten als Owen en Holbrooke
gingen met chirurgische precisie te werk als het erop aankwam de grenzen
aan te geven in termen van etnische groepen. De media onderbouwde deze
politiek onder andere aan de hand van kaarten en percentages Moslims, Serven,
Kroaten en "etnische" Albanezen. De vele historische overzichten verhardden
het beeld dat men in het voormalige Joegoslavië wel over elkaars duizendjarige
wortels moest struikelen. De impliciete boodschap die al deze overzichten
uitdragen is: het is altijd al bonje geweest, dus het zal altijd wel zo
blijven, tenzij we de oorspronkelijke bloedgroepen weer van elkaar weten
te scheiden. Dit historisch-determinisme vinden we terug in de Westerse
onderhandelingsvoorstellen. Geen enkel voorstel ten aanzien van Bosnië
heeft voorzien in een
Slechts een enkele keer lezen we een verhaal dat het mogelijk maakt om de oplossing van etnische scheiding niet als onvermijdelijk te zien. Een klein voorbeeld hiervan is het artikel dat Petra de Koning in augustus vorig jaar in het NRC Handelsblad schreef: "Veel gelachen hebben ze, ze maakten gedichten voor elkaar, ze deden spelletjes, ze voerden de duiven bij het hek." De Koning beschrijft hoe Moslims, Kroaten en Serviers, allemaal verdachten van ernstige oorlogsmisdrijven - waaronder deelname aan de "etnische zuiveringen" -vrienden werden in de ontspanningsruimte die ze deelden in de Scheveningse gevangenis van het oorlogstribunaal. Ze laat een van hen, Simo Zaric aan het woord, die lachend zegt dat deze gevangenis de enige plek is waar het Dayton-akkoord werkelijk wordt uitgevoerd. Een ander, Milan Simic zegt over de relatie met zijn medegevangenen: "Het waren mijn vrienden en we maakten veel grappen, wat moet je anders?" en: "Oorlog heeft niets te maken met relaties tussen mensen, oorlog is politiek." Als deze mensen nog samen kunnen leven, waarom zou dat dan niet gelden voor de rest van het voormalig Joegoslavië? In tegenstelling tot het idee van de alkanisering, maakt het balkanisme
duidelijk dat het Westen niet slechts toeschouwer of neutrale waarnemer
en peacekeeper is in de huidige tragedie van de Joegoslavische oorlog.
Ter illustratie: ABC news: A Beginner`s Guide to the Balkans:
Erna Rijsdijk Department of Politics
office: +44.191 222 5290
|
|
|