Eerste gat in Koppelingswet, oktober 1998
Koppelingswet en vrouwen
Koppelingswet en gezondheidszorg, eind 1996
Koppelingswet, commentaar op de herzieningen, oktober 1996
Koppelingswet inleiding 3de Kamer Rotterdam, mei 1996
Koppelingswet aktiviteiten AC, april 1996
Informatiekrant Koppelingswet, maart 1996
Ali; de praktijk van de Koppelingswet, , december 1995
Aktiviteiten tegen de Koppelingswet; december 1995
Koppelingswet in breder perspectief en punten van kritiek, eind 1995
Korte uitleg over de Koppelingswet, eind 1995
|
|
Eind van het jaar moet het zover zijn. De langvoorbereide Koppelingswet
moet dan eindelijk in werking treden. De wet is bedoeld om illegale buitenlanders
uit te sluiten van gebruik van collectieve voorzieningen. In de praktijk
komt het er op neer dat de controle op buitenlanders, die nu wordt uitgevoerd
door de marechaussee, de (vreemdelingen)politie en de Inspectiedienst van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) uitgebreid wordt tot administratieve
instellingen. De praktische uitwerking vindt plaats met het Vreemdelingen
Administratie Systeem (VAS).
Het uitsluiten van illegale buitenlanders van collectieve voorzieningen
staat al jarenlang bovenaan de politieke agenda. De Commissie Zeevalking
adviseerde de regering Lubbers in 1991 om het vreemdelingentoezicht uit
te breiden richting administratieve controles. Deze was enigszins beducht
voor uitbreiding van straatcontroles, iets wat inmiddels al weer achterhaald
is, gezien de uitbreidingen de laatste jaren: de instelling van de teams
Mobiel Toezicht Vreemdelingen van de Marechaussee (473) en de uitbreiding
van de vreemdelingenpolitie dit jaar (800).
"Illegaal verblijf ontmoedigen", wordt het genoemd. Gesteund door nieuw
flinkse terminologie over fraude en misbruik van voorzieningen gingen de
wetgevers aan het werk. Het recht op voorzieningen en werk moest direct
gekoppeld worden aan een rechtmatig verblijf in Nederland.
Eind 1991 werd het onmogelijk gemaakt om zonder geldige verblijfsstatus
een sofinummer te krijgen. Arbeidsbemiddeling is al sinds 1981 uitgesloten
voor illegale buitenlanders en verplichte controle van de verblijfsstatus
bij aanvraag van een Bijstandsuitkering geld tal vanaf 19..
Uitsluitingssysteem
Naast de werknemersverzekeringen, zoals de WW, WAO en Ziektewet, zullen
illegale buitenlanders ook geen gebruik meer kunnen maken van de volksverzekeringen
zoals de kinderbijslag, de ABWZ, de AOW en de AAW.
Naast de sociale voorzieningen worden illegale buitenlanders ook uitgesloten
van individuele huursubsidie, het recht op huisvesting, recht op onderwijs
na de leerplichtige leeftijd en ziektekostenverzekeringen.
Opmerkelijk is ook de verandering in de Bijstandswet. Zelfs in noodgevallen
(bijvoorbeeld de Bijlmerramp) kunnen illegale buitenlanders geen uitkering
meer krijgen.
De groep 'uitgeslotenen' wordt ook groter. Gedoogde asielzoekers, die vanwege
de toestand in hun land niet kunnen worden uitgewezen, vallen binnen de
categorie die uitgesloten wordt van collectieve voorzieningen.
Deze groep krijgt 'formeel' dus wel recht in Nederland te verblijven, alleen
'materieel' niet. De kans is groot dat deze mensen terecht komen in het
criminele circuit om in hun onderhoud te kunnen voorzien.
Punten van kritiek
1. Overdreven wetgeving
Uit onderzoek naar misbruik van sociale voorzieningen door illegale buitenlanders
de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat er bijna geen misbruik plaats
vindt. Uit tal van onderzoeken die hiernaar werden verricht, blijkt dat
fraude en misbruik van sociale voorzieningen door illegale buitenlanders
nauwelijks voorkomt.
Ook onder de groep gedoogde asielzoekers (die nu nog recht heeft op een
uitkering) zijn relatief weinig mensen met een Bijstandsuitkering. Bureau
Regioplan uit Amsterdam (20 aug 1994 NRC) heeft onderzoek gedaan naar uitkeringen
onder gedoogde vreemdelingen: slechts 12 procent van alle gedoogde asielzoekers
(naar schatting 26.000 mensen) heeft een bijstandsuitkering.
Uit berekeningen van het Ministerie van WVC blijkt dat invoering van de
Koppelingswet in totaal voor 11 miljoen gulden zal opleveren.
In feite wordt er ter bestrijding van een fake probleem van een mug een
olifant gemaakt. De verhouding tussen de grote hoeveelheid controles en
het mager aantal fraudegevallen is buiten proportie.
2. Ambtenaren als opsporingsambtenaar
Bij de voorstellen voor de wijziging van de vreemdelingenwet eind tachtiger
jaren was er zeer veel verzet tegen de uitbreiding van controles naar gewone
ambtenaren. In deze zogenaamde 'pasjeswet' was het voorstel opgenomen dat
de controles op illegale buitenlanders plaats zouden vinden aan de balies
van instellingen voor collectieve voorzieningen. In de Koppelingswet wordt
in feite hetzelfde voorgesteld. Ambtenaren komen in een systeem van controle
terecht waarvoor zij niet gekozen hebben. Dit 'politie-agentje' spelen krijgt
in een aantal gevallen twee richtingen. Niet alleen moet een aantal ambtenaren
controleren of iemand legaal in Nederland verblijft, op aanwijzing van de
minister van Justitie moet een aantal van hen ook informatie doorgeven aan
de vreemdelingenpolitie.
In feite komt de hele wetgeving erop neer dat sociale verzekeringswetten
worden misbruikt om illegaal verblijf te bestrijden. De Sociale Verzekerings
Bank (SVB), uitvoerder van de Kinderbijslagwet, ziet het uitsluiten van
illegale buitenlanders als een inbreuk op een basiselement van het volks
verzekeringsstelsel, te weten het beschermen van alle ingezeten van Nederland
tegen bepaalde (financiële) risico's als ouderdom en overlijden.
Opmerkelijk is dat de voorstellen uitgaan van het uitsluiten van het recht
op verzekering en niet van het recht op uitkering. In feite houdt dit in
dat het illegale arbeid goedkoper wordt omdat er geen premies meer over
hoeven worden betaald.
3. Racistische uitwerking
De controles zullen plaatsvinden met behulp van het Vreemdelingen Administratie
Systeem. In dit systeem zijn alle in Nederland verblijvende buitenlanders
geregistreerd. Het VAS is nu in gebruik in 5 politieregio's en voor het
eind van het jaar moeten alle regio's zijn aangesloten. Er wordt ook hard
gewerkt aan koppeling van het systeem met de Gemeentelijke Basis Administraties
(GBA). Uiteindelijk is het de bedoeling dat de controles via het GBA plaats
gaan vinden.
De weerstand tegen de beruchte pasjeswet van eind tachtiger jaren geldt
in feite ook voor de Koppelingswet. Ook nu zal voornamelijk op grond van
uiterlijk, naam of andere kenmerken bepaald moeten worden of iemand gecontroleerd
moet worden. Dit heeft verregaande consequenties, in feite gaat voor heel
veel mensen een zeer uitgebreide identifikatieplicht gelden. Zij zullen
zich bij elke ambtenaar weer opnieuw moeten identificeren.
Verder is erg onduidelijk hoe en wanneer de controles plaats moeten vinden.
Moet er elke maand opnieuw gecontroleerd worden, komt er een automatisch
meldingsysteem?
4. Verdere marginalisering illegalen en gedoogde asielzoekers
Illegale buitenlanders en gedoogde asielzoekers zullen door deze wet nog
geïsoleerder komen te staan in de samenleving. Zij zullen snel terecht komen
in het criminele circuit. Zelfs in acute noodgevallen is hulp uitgesloten.
Vooral voor mensen die medische hulp nodig hebben wordt de situatie schrijnend.
Op het forum dat ter ere van tienjarig bestaan van de Witte Jas werd georganiseerd
deelde iemand van het ministerie van WVC mee dat er een potje zal worden
gemaakt van het geld dat wordt uitgespaard aan de kosten die er nu gemaakt
worden voor art. 84 van de Bijstandswet, zo'n 15 miljoen. Dit geld zou gebruikt
kunnen worden voor acute medische hulp. Een druppel op een gloeiende plaat
gezien het feit dat alleen nu in Amsterdam al zo'n 10 miljoen wordt uitgegeven
aan medische kosten. |