Eerste gat in Koppelingswet, oktober 1998 Koppelingswet en vrouwen Koppelingswet en gezondheidszorg, eind 1996 Koppelingswet, commentaar op de herzieningen, oktober 1996 Koppelingswet inleiding 3de Kamer Rotterdam, mei 1996 Koppelingswet aktiviteiten AC, april 1996 Informatiekrant Koppelingswet, maart 1996 Ali; de praktijk van de Koppelingswet, , december 1995 Aktiviteiten tegen de Koppelingswet; december 1995 Koppelingswet in breder perspectief en punten van kritiek, eind 1995 Korte uitleg over de Koppelingswet, eind 1995 |
Inleiding gehouden tijdens
de Derde Kamer bijeenkomst in Rotterdam over de Koppelingswet, 30 mei 1996.
Wijziging van de Vreemdelingenwet en enige andere wetten teneinde
de aanspraak van vreemdelingen jegens bestuursorganen op verstrekkingen,
voorzieningen, uitkeringen, ontheffingen en vergunningen te koppelen aan
het rechtmatig verblijf van de vreemdeling in Nederland.
Zo formuleert de wetgever in Nederland het voorstel voor de Koppelingswet. Voor de
duidelijkheid: het gaat hier niet om een wet die allerlei bestanden aan elkaar koppelt. Het gaat
hier om een wet, die toegang tot collectieve voorzieningen koppelt aan het hebben van een
definitieve verblijfsstatus. Nog duidelijker: die illegalen en anderen uitsluit van de nederlandse
samenleving. Ik ben gevraagd hier de achtergronden en onstaan van het wetsvoorstel te
schetsen. Eén van de eerste problemen waar je tegenaan loopt bij die vraag is: waar begin je
als het er om gaat de achtergrond te schetsen? Je zou kunnen beginnen bij de pogingen in de
jaren 60 de migratie van arbeiders te verminderen; vervolgens de daarmee verbonden stijging
van het aantal asielverzoeken en de pogingen deze te verminderen; daarna het beperken van
gezinshereniging, verblijf voor studie enzovoorts. Er wordt in Nederland een beleid gevoerd
dat er al 30 jaar op geicht is het aantal immigranten te verminderen. Het beleid gaat daarmee
voorbij aan het feit dat Nederland een immigratieland is en zal blijven. Het beleid is de laatste
17 jaar in een steeds hogere versnelling geraakt, is steeds restrictiever geworden. Het lijkt er
zelfs op dat het vreemdelingenbeleid zo'n eigen dynamiek heeft ontwikkeld dat de
verscherping er van door gaat ook als er geen enkele aanleiding meer toe is. De
Koppelingswet kan gezien worden als gevolg daarvan; een logisch gevolg van eerdere
maatregelen en van het idee achter het beleid.
Dat idee laat zich kort omschrijven: Nederland is vol, met de aanwezigheid van migranten is
geen wezenlijk Nederlands belang gediend, en gezien de problemen van delen van de
autochtone bevolking is de komst van nieuwe migranten ongewenst. Nu kun je je afvragen:
waar heb ik dit eerder gehoord? Het is een beschaafde versie van het programma van de
Centrum Democraten van 15 jaar geleden, al moet worden vastgesteld dat het laagje
beschaving steeds dunner wordt. Langzaamaan wordt duidelijk dat het Nederlandse
vreemdelingenbeleid niet gebaseerd is op feiten, maar op xenofobische gevoelens en angsten.
Een oplossing voor problemen biedt het niet, het creeert slechts nieuwe problemen en breekt
het maatschappelijk draagvlak voor een werkelijk humaan vreemdelingenbeleid af.
Het vreemdelingenbeleid
Het vreemdelingenbeleid wordt bepaald door de wens het aantal immigranten drastisch te
beperken. De laatste jaren lijken de wetswijzigingen en nieuwe voorstellen over elkaar heen te
buitelen, en sommige veranderingen gaan zo snel dat men zelfs bij het ministerie van Justitie
regelmatig het spoor bijster is.
Een greep uit de maatregelen van de laatste jaren: strengere normen voor gezinshereniging,
mobiel toezicht vreemdelingen aan de grenzen, afschaffen beroepsmogelijkheden voor
vluchtelingen, strengere normen voor arbeidsmigranten, bouw van speciale gevngenissen voor
illegalen. En nu dan het voorstel voor de Koppelingswet. Kort gezegd komt de wet neer op
het afsluiten van de toegang tot alle voorzieningen voor die mensen die geen
onvoorwaardelijke verblijfsvergunning hebben. Dit gaat gepaard met een verscherping van het
toezicht op vreemdelingen.
De Koppelingswet
De verscherping van het toezicht is iets waar al langer over gesproken wordt. In feite komt de
noodzaak daarvoor voort uit het Akkoord van Schengen. Het wegvallen van de
binnengrenzen in het Schengengebied leidde in Nederland tot de angst dat vanuit heel Europa
illegalen zouden toestromen om te eten uit onze goed gevulde ruif. In het regeerakkoord van
oktober 1989 wordt aangekondigd dat er een commissie komt die moet gaan onderzoeken
hoe men illegale immigratie kan tegengaan, hoe een eind gemaakt kan worden aan misbruik
van voorzieningen door illegalen, en hoe het toezicht op vreemdelingen kan worden
geactiveerd. De commissie, commissie Zeevalking, doet een aantal aanbevelingen: invoering
van een beperkte identificatieplicht, aanpak illegale arbeid, efficientere samenwerking tussen
vreemdelingendiensten en anderen, en het verschuiven van de controles naar het
administratieve vlak in plaats van straatcontroles.
In 1992 vindt er een kentering plaats in de visie op illegalen en hun plaats in de samenleving.
In Amsterdam zijn we getuige van 'operatie Goofy'; een drugsbende wordt opgerold in een
grote actie waarbij tientallen huiszoekingen plaatsvinden, een aantal hoofdverdachten heeft de
Ghanese nationaliteit. Voor hoofdcommissaris Nordholt genoeg reden de alarmklok te luiden;
volgens hem leven er 10.000 illegale ghanezen in de bijlmer. Op 4 oktober stort een vliegtuig
neer op een flat in de bijlmer. gevreesd wordt in eerste instantie voor 200 slachtoffers, omdat
men aannam dat de flat vol zat met illegalen. In de flat vallen uiteindelijk 39 slachtoffers. Het
gerucht dat getroffen illegale bewoners van de flat in aanmerking komen voor een
verblijfsvergunning zorgt voor een enorme rij wachtenden bij het bevolkingsregister en de
vreemdelingenpolitie. Kosto zegt geergerd dat illegalen moeten verdwijnen. In steeds hoger
tempo vallen politici en burgermeesters over elkaar heen in een poging de hardste of meest
onzinnige bijdrage aan het debat te leveren. Peper lepelt uit zijn praktijkkennis zonder enige
moeite het voorbeeld op van een adres waar 1100 Turken staan ingeschreven die allemaal
een uitkering hebben maar in Turkije wonen. Geen van de verhalen die wordt opgelepeld is
waar, maar dat doet niet meer ter zake. De toon is gezet, de vooroordelen die worden
uitgebraakt leidden mede tot een hele rits nieuwe maateregelen:
* invoering van een legitimatieplicht
* versnelde opzet vreemdelingen administratie systeem
* hogere straffen op in dienst hebben illegale werknemers
In een moeite door worden verder barrieres opgeworpen voor vluchtelingen. 'Beheersing'
wordt het nieuwe toverwoord voor het asielbeleid. De rechtspositie van vluchtelingen wordt
uitgehold. Ook hier verblijvende migranten met een definitieve status worden het slachtoffer;
een aantal wijzigingen in de nieuwe vreemdelingenwet (per 1 januari 1994) betekenen een
verslechtering van de rechtspositie van legale migranten.
De koppelingswet zou het sluitstuk moeten worden van het illegalenbeleid. De grenzen zitten
bijna dicht, het vreemdelingentoezicht neemt toe, het verwijdercentrum Ter Apel wordt
gebouwd, illegalen worden afgesloten van de samenleving en langzaam uitgehongerd.
Uitvoering Koppelingswet
Centraal in de techniese uitvoering van de wet staat de koppeling van een tweetal bestanden.
De een is de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), de ander het Vreemdelingen
Administratiesysteem (VAS). Aan de invoering van het VAS wordt al sinds begin jaren 80
gewerkt; het is in feite een grote electronische kaartenbak met alle dossiers van geregistreerde
vreemdelingen. De koppeling aan de GBA zorgt ervoor dat in de GBA de verblijfstatussen
van vreemdelingen worden opgenomen. De in de Koppelingswet voorgestelde controles
worden uitgevoerd door raadpleging van de GBA. Zo worden scholen verplicht de GBA te
raadlegen en zo de status van de leerlingen vast te stellen. Omdat legale vreemdelingen in
Nederland als gevolg van het beleid steeds meer de kans lopen illegaal te worden moeten
dergelijke controles regelmatig plaatsvinden.
Betekenis van de Koppelingswet
De Koppelingswet komt er zoals gezegd op neer dat voor het verkrijgen van een voorziening
waarvoor tussenkomst van de overheid nodig is, een perfecte verblijfsvergunning is vereist.
Het gaat hierbij om zaken als onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting, het verkrijgen van een
visakte etc etc. Met enige spijt wordt in het wetsvoorstel geconcludeerd dat (internationale)
verdragen een volledige uitsluiting in de weg staan; zo zijn illegale kinderen tot hun zestiende
gewoon leerplichtig, en zijn artsen verplicht zorg te verlenen aan mensen in nood. In feite kun
je stellen dat er bijna geen voorziening is waarvan illegalen straks nog gebruik kunnen maken.
Wat nog mogelijk is, is medische zorg in acute situaties of bedreiging voor de
volksgezondheid, onderwijs tot de leerplichtige leeftijd, en gebruik maken van de openbare
weg. En natuurlijk blijven de detentiecentra hun vorzieningen aanbieden aan deze groep
mensen.
Wat betekent dit nu allemaal?
I
De Koppelingswet zal zodoende leiden tot een grotere administratieve apartheid. Overigens
wil ik er op wijzen dat de Koppelingswet deels een bestaande praktijk formaliseert;
verschillende voorzieningen waren al gekoppeld aan de verblijfsstatus.
II
III
IV |
|
|