Krant: De Vreemdelingen-wet 2000 de nieuwe orde, oktober 1998 Techniek en politiek, een gevaarlijk verbond?, oktober 1998 De verdedigingslinies van Europa, oktober 1998 Georganiseerde mensensmokkel of georganiseerde instroom (mei 1998) Mensensmokkel: het bedreigde continent (mei 1998) De muur weer wat hoger (december 1997) Harmonisatie van de asielpolitiek op Europese schaal (1997) Het verwijderingscentrum Ter Apel in het kader van het Nederlandse vreemdelingenbeleid (eind 1995) Vergelijking tussen een gewoon AZC met het AZC dat in Ter Apel gepland is (eind 1995) Uitwerking herziene Vreemdelingenwet (maart 1994) Commentaar op Herziene Vreemdelingenwet van 1 januari 1994 (december 1993) |
1997 Harmonisatie van de asielpolitiekEind oktober is in Engeland een geheim dokument uitgelekt. Het document bevat een voorstel van Engeland om te komen tot een sterke afname van het aantal mensen dat asiel zoekt in Europa. Het document is geschreven als invulling van de in Maastricht gemaakte afspraken te komen tot een geharmoniseerde asielpolitiek. De bedoeling is dit document te behandelen op de bijeenkomst van de Europese Raad in Edinburgh in december 1992, waar een resolutie zal moeten worden aangenomen over <169>duidelijk ongegronde asielverzoeken<170>. Het is geschreven door de ad hoc groep Immigratie, die als speciale groep verbonden is met de Europese Ministerraad en wordt gevormd door de ministers en topambtenaren die verantwoordelijk zijn voor het asielbeleid in de afzonderlijke lidstaten. Als het wordt aangenomen in Edinburgh zal het de leidraad worden voor het beleid van EG, ook al ligt het buiten het normale rechtsgebied van de EG en het Europese Hof. Op deze manier is geen toestemming nodig van een nationaal of het Europees Parlement. De plannen maken een definitief einde aan wat ooit een liberale traditie was t.a.v. vluchtelingen. Er is de laatste jaren zowel op nationaal als Europees nivo al veel veranderd, en dit voorstel ligt in de lijn van de ontwikkelingen zoals die zich hebben voorgedaan.Uit het document "De lidstaten hebben herhaaldelijk hun bezorgdheid uitgedrukt over de manier waarop ongegronde verzoeken de nationale systemen voor vaststelling van gegrondheid verstoppen, de erkenning van oprechte verzoeken vertragen en de publieke opinie t.a.v. vluchtelingen en het asielsysteem ondermijnen". In het geharmoniseerde voorstel wordt vervolgens gestreefd naar een uniforme termijn waarbinnen de asielprocedure moet zijn afgerond: binnen 1 maand de eerste beslissing, beroep tegen die beslissing ook binnen 1 maand. Beroeps- en herzieningsprocedures moeten vereenvoudigd worden. Een eenmaal afgewezen vluchtelingen mag niet in een andere lidstaat een dergelijk verzoek doen. De lidstaat waar het verzoek wordt gedaan heeft de verantwoordelijkheid de vluchteling uit te zetten naar een land buiten het EG-grondgebied. In overleg met het Hoge Commissariaat voor Vluchtelingen van de VN zal van tijd tot tijd een lijst opgesteld gaan worden van landen waar in het algemeen geen gevaar voor vervolging is. Geweigerd zullen dus in vervolg worden: * verzoeken die duidelijk ongegrond zijn, zoals die verzoeken die geen beroep doen op de Geneefse Conventie (mensen dus die vluchten voor burgeroorlog, en zij die verkracht of gemarteld zijn) * als er in redelijkheid kan worden verwacht dat vluchtelingen bescherming kunnen vinden in hun eigen land. Hiervan is sprake als vervolging zich beperkt tot een specifiek geografisch gebied, of als er werkzame wettelijke hulpmiddelen zijn. * als er in redelijkheid kan worden verwacht dat vluchtelingen bescherming kunnen zoeken in het 'land van eerste opvang' (dat buiten het EG-gebied ligt). Dit omvat tevens die landen waar kontakt met autoriteiten mogelijk was geweest, in het land zelf of aan de grenzen. * als er een ander veilig land is waar de vluchteling niet is geweest sinds hij/zij is gevlucht, maar waar hij/zij zonder meer zou worden toegelaten. (Criteria hierbij zijn: heeft de vluchteling de nationaliteit van dat andere land; heeft hij/ zij een vestigings- of verblijfsvergunning voor dat land; heeft hij/zij een geldig visum voor dat land) * als een vluchteling bij zijn aanvraag een verkeerde voorstelling van zaken geeft * als een vluchteling opzettelijk documenten die van belang zijn voor zijn/haar verzoek vernietigd, beschadigd of zoek gemaakt heeft. Duidelijk zal zijn dat deze inperking van gronden waarop asiek kan worden aangevraagd tot doel heeft interkontinentale vluchtbewegingen zo goed als onmogelijk te maken. Het betekent het afschuiven van problemen op landen in de derde wereld. De waanzin van de voorstellen wordt duidelijk als je een Koerd uit Turkije als voorbeeld neemt. Een Koerd die in Turkije vervolgt wordt omdat hij Koerd is, politiek aktief is en opkomt voor zijn rechten zou dus eerst op alle mogelijke manieren moeten proberen zijn gelijk te halen bij een Turkse rechtbank. Over het gehalte van de rechtbanken in Turkije hoeft niemand zich enige illusie te maken. Het feit bovendien dat Turkije ‚‚n van de landen is die de Europese Mensenrechten Coventie heeft ondertekend maakt de kans op asiel voor een Koerd in Europa minimaal. Volgens EG-logica moet een Koerd vluchten binnen Turkije (of naar Syri‰, Irak, Iran of de Sovjet-Unie; de eerste landen waar een Koerd doorheen komt als hij/zij niet binnen Turkije vlucht. Ook geen prettig vooruitzicht). Het is een duidelijke poging in een klap wetgeving op het gebied van vluchtelingen te herschrijven. Op zich betekenen deze voorstellen weinig nieuws voor mensen die zich verdiept hebben in vluchtverdragen etc. Toch gebeurt het niet vaak dat idee‰n door hun bedenkers zo onomwonden op papier worden gezet, dat er zo openlijk geschreven wordt over pogingen Europa hermetisch af te sluiten voor mensen uit het Zuiden. Zo'n voorstel samen met de zojuist ontketende illigalenjacht in Nederland, het verzoek om de noodtoestand in de BRD enz. maken duidelijk dat er gestreefd wordt naar een zo blank mogelijk Europa. Extreem rechts kan in dit opzicht tevreden achterover leunen. |
|
|