Ombudsman en Eurotop, december 1998 eerste uitspraak artikel 140, oktober 1998 Jubeldemonstranten krijgen schadevergoeding, mei 1998 Eurotop zwartboek, het vervolg, december 1997 Zwartboek politieoptreden eurotop, september 1997 Retour Milaan-Amsterdam, september 1997 Dagboek twee arrestanten, september 1997 Gesprekken commissie Schalken, september/oktober 1997 EU rot op, zwartboek politieoptreden, december 1997 |
EU rot op december 1997 De Lange MarsHet onderzoeksrapport van de Commissie Schalken naar klachten over het politie-optreden tijdens de Eurotop sloeg in als een bom. De zware kritiek van de Commissie op de politie, justitie en de politiek verantwoordelijken was boven ieders verwachting. De Commissie onderzocht het uitzetten van een trein met Italianen, de massa-arrestatie in de Spuistraat op grond van artikel 140 en het oppakken van de Jubeldemonstratie, en veroordeelde dit optreden in scherpe bewoordingen. Dat de Commissie Schalken al onze kritiek zou overnemen en zou verklaren dat de klachten in het Zwartboek gegrond waren, kwam ook voor ons als een welkome verrassing. De beklaagden zelf reageerden als door een horzel gestoken. Burgemeester Patijn, hoofofficier Vrakking en (ex-)hoofdcommissaris Nordholt verwezen het Twee vrouwelijke gevangen, dagboekOnderstaand verhaal is een vertaling van delen van een tekst van de Duitse vrouwen T. en D., opgeschreven naar aanleiding van hun ervaringen tijdens de Eurotop. Het relaas begint op zondagavond 15 juni. Beiden worden gearresteerd in de Spuistraat bij het vertrek van een demonstratie tegen de arrestatie van de Italianen en enkele anderen de dag ervoor. T. De bus vertrekt na ongeveer een uur. De hele wijk is afgezet - overal politie, lege restaurants... We rijden de stad uit en komen in de Bijlmerbajes aan (...). Om 06.00 uur mogen we uitstappen en worden naar de binnenplaats gebracht, waar allen zich met behulp van aanstekers en messen van hun handboeien ontdoen. Vanaf 07.15 uur worden alle vrouwen één voor één het gebouw binnengeleid, T. en ik worden naar de deur gehaald en afzonderlijk afgevoerd. D. In de ruimte hangt een klok, maar de tijd verstrijkt niet. Ik ben woedend, ik verveel me en voel me hulpeloos. Met de jam van het brood schrijf ik EU ROT OP! op de muur. De één na de ander wordt wakker, iedereen moet naar de WC. T. opent met behulp van haar plastic lepel, die we bij de thee hadden gekregen, één van de twee toegangsdeuren van de WC in de ruimte. De andere deur gaat ook open. Nu kunnen we zelf naar de WC wanneer we moeten. We willen naar buiten om te roken, sommige vrouwen - Nederlandsen, die al de hele tijd met de agenten ergens ruzie over maken - eisen shag. Ondertussen ben ik bijna lethargisch geworden, de zes uur zijn nu snel voorbij. Ik wacht alleen nog maar op het moment dat we kunnen gaan. Meer heb ik toch niet te doen. Opnieuw wordt naar onze naam gevraagd, voor de tweede keer worden foto's gemaakt, dan mogen we bij de groep in de zon. Ik heb alleen gezegd dat ze mijn paspoort al hebben en krijg een roze papiertje met NN-nummer (NN = zonder opgave van naam). De kerel deelt me mede dat de Nederlandse Staat mij nog drie dagen wil vasthouden. T. D. (...) Ondertussen brandt de zon op de tent en wordt de lucht binnen steeds slechter. Ik moet naar buiten en het lukt me ook met T. op het grasveld te komen. Bij de anderen binnen gaat het net zo; ze bonken op de deur, maar de bewaaksters willen pas mensen naar buiten laten als degenen die buiten zijn allemaal weer naar binnen komen. Binnen ontstaat grote opwinding bij de vrouwen, ze bonken op de deur en tegen de muren, en verwijderen de bevestigingen die de muren op hun plaats houden en willen naar buiten. Een paar agenten staan ervoor en proberen de 'uitbraak' te voorkomen, maar de muur valt en allen stromen naar buiten, de zon in. Vanaf dat moment mogen we de hele dag buiten blijven, op ons met hekken afgezet grasveldje. Commissie Schalken In eerste instantie hadden wij ernstige twijfels over het onderzoek van de Commissie Schalken (zie Nieuwsbrief 13, september 1997) De voornaamste kritiek betrof de beperkte bevoegdheid van de Commissie: zij mocht alleen het optreden van Amsterdamse politieagenten onderzoeken. De behandeling in de gevangenissen en de besluitvorming over het optreden bleven hierbij buiten schot. Na een tweetal gesprekken raakten wij overtuigd van van de goede wil van de Commissie Schalken en besloten we mee te werken aan hun opzet waarbij ze te kennen gaven hun bevoegdheden zoveel mogelijk op te rekken. De Commissie kreeg enkele tientallen klachten om de inhoud van het Zwartboek te ondersteunen. Een klein aantal klagers werd nader gehoord over hun klacht. De meeste klagers hielden hier een slecht gevoel aan over. Ze ervaarden de vragen als suggestief, ze kregen de indruk dat de Commissie teveel vanuit de politie dacht en tijd voor hoor en wederhoor was er niet. Ook wijzelf hadden op het eind een aantal minder goede ervaringen met de Commissie. Zo was ons in eerste instantie beloofd, dat we de verslagen van gesprekken zouden krijgen die de Commissie met de korpsleiding had gevoerd. In een later stadium kwam de Commissie Schalken hier echter op terug: inzage was niet mogelijk omdat Patijn ertegen was. Felle protesten hadden tot gevolg dat we een paar dagen voor de persconferentie een kopie van deze verslagen konden krijgen. (Inmiddels integraal te lezen op internet, http://www.xs4all.nl/~ac). Deze verslagen geven een ontluisterend beeld over de gang van zaken rond de massa-arrestaties tijdens de Eurotop. De politietop poogt een beeld te schetsen van een goed doordachte en georganiseerde besluitvorming. Uit de verklaringen van de lagere leidinggevende politie-agenten blijkt echter dat de besluiten tot arrestatie tot stand kwamen door miscommunicatie, vergissingen of het doelbewust negeren van adviezen van de bevelhebbers op straat. Bij vlagen zijn de gesprekken zelfs lachwekkend. Commandant Bravo 10: "De insluiting bij Vrankrijk was volgens de pelotonscommandant van de Bravo 10 een volslagen chaos." Commandant Bravo 40 over de commandowagen en de Jubeldemonstratie: "Door de opstelling van de apparatuur dienden de commandant openbare orde en de mobilofonisten naar elkaar te schreeuwen om zich enigszins verstaanbaar te maken" en "In de spraakverwarring viel toen het woord 'aanhouden', waarop de groep personen alsnog werd ingesloten en aangehouden." Commandant van Bravo 80 over de jubeldemonstratie: "Op een gegeven moment stond de linie van de Bravo 80 oog in oog met de linie van Utrecht. ... Niemand leek enig overzicht te hebben." De directeur van het korps Spoorwegpolitie vertelt over de trein met Italianen: "De directeur van het korps Spoorwegpolitie wijst erop dat de beslissing om ME in te zetten waarschijnlijk is gebaseerd geweest op de onjuiste berichtgeving van de Spoorwegpolitie Amsterdam richting regiopolitie Amsterdam-Amstelland. Toen evenwel de berichtgeving later werd gecorrigeerd (geen chaoten maar een 'chaotische trein'), was er geen nieuw beleid merkbaar." Op woensdag 19 november zou het rapport van de Commissie Schalken gepresenteerd worden. Nadat een deel van het rapport was uitgelekt en in Het Parool was gepubliceerd, werd de presentatie een dag vervroegd. Tegelijkertijd maakte Patijn de evaluatie van het politieoptreden van de Driehoek (Patijn, Nordholt en Vrakking) openbaar. Als klap op de vuurpijl werd tegelijkertijd bekend gemaakt dat hoofdofficier Vrakking niemand zou vervolgen op grond van artikel 140. Hiermee werd de ex-arrestanten de mogelijkheid ontnomen om hun gelijk bij de rechter te halen. Opmerkelijk was dat noch de klagers, noch de schrijvers van het zwartboek welkom waren bij deze persconferentie. De meesten werden zelfs buiten het stadhuis gehouden. Deze vertoning werd gevolgd door de persconferentie van de Commissie Schalken. Enkele citaten uit haar verslag: "De algemene conclusie van het onderzoek luidt dat de drie massa-arrestaties onterecht zijn geweest en dat de kritiek op de bejegening en opvang van de arrestanten hoofdzakelijk gegrond is." "De commissie heeft de overtuiging dat het politieoptreden sterk is beïnvloed door een vertekende beeldvorming over wat er in de stad gebeurde of stond te gebeuren. Daardoor heeft de besluitvorming tijdens de Eurotop, mede tegen de achtergrond van de grote politiek druk die op de organisatie van de politie lag, soms al te rigoureus plaatsgevonden." De Commissie Balkema Het onderzoek van de Commissie Schalken is niet het enige onderzoek dat naar aanleiding van de Eurotop is gestart. Vanuit het Ministerie van Justitie is een Commissie gevormd (onder leiding van hoogleraar Balkema) die onderzoek moet doen naar de behandeling in de gevangenissen van de arrestanten tijdens de Eurotop. De opdracht van deze Commissie blijkt erg beperkt. Zij richten zich op de vraag of de directie van de verschillende inrichtingen was voorbereid op grote aantallen arrestanten. Klachten van individuele arrestanten vallen buiten deze opzet. Om die reden leek het ons weinig zinvol om mee te werken aan het onderzoek van de Commissie Balkema. Dat de Commissie uiteindelijk wel met een zeer klein aantal klagers wilde praten, was voor ons niet overtuigend. Meer dan een cosmetische noodgreep kon dit niet zijn binnen de werkwijze van Balkema en de zijnen. De Nationale Ombudsman Direct na de Eurotop hebben we het Zwartboek als klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman. De NOM was als enige instantie bevoegd om ook de beleidsmakers van het optreden tijdens de Eurotop aan een onderzoek te onderwerpen. Na twee maanden onderlinge onderhandelingen had burgemeester Patijn het voor elkaar dat er in eerste instantie in Amsterdam onderzoek werd gedaan. Wie schetste onze verbazing toen Patijn na de uitslag van dat onderzoek op de persconferentie verklaarde dat Schalken werk had verricht dat eigenlijk door de Ombudsman gedaan had moeten worden. Een onderzoek dat Patijn nota bene zelf had geblokkeerd. Inmiddels zijn onze contacten met de Ombudsman nieuw leven ingeblazen. De NOM zal op korte termijn een onderzoek starten. Dit zal niet alleen ingaan op alle klachten uit het Zwartboek, maar ook op onze klacht over het feit dat de Driehoek de conclusies van Schalken naast zich heeft neergelegd. Verwacht wordt dat de Ombudsman in het voorjaar van 1998 uitspraak zal doen. Wat doen wij ? Met de uitspraken van de Commissie Schalken en de verklaringen van diverse politiecommandanten hadden wij voldoende bewijs in handen gekregen dat de massa-arrestaties tijdens de Eurotop illegaal zijn geweest. Vooral een citaat uit het logboek van het beleidscentrum van de politie, twee uur na de massa-arrestaties in de Spuistraat was ijzersterk. Hierin stond dat de politie zich al direct na de arrestaties realiseerde dat de verdenking op basis van artikel 140 niet hard te maken was, maar dat iedereen desalniettemin tot na de Eurotop vastgehouden zou worden. Wij concludeerden hieruit dat er sprake was van gijzeling -met voor bedachte rade- van meer dan zevenhonderd personen tijdens de Eurotop. Omdat deze gijzeling op gezag van de Driehoek had plaatsgevonden, was er in onze ogen sprake van een criminele organisatie. Daarom werd op vrijdag 21 november 1997 door een medewerkers van het Autonoom Centrum en het buro Jansen & Janssen en een ex-arrestant aangifte gedaan van deelname van een criminele organistie (artikel 140), het met geweld verhinderen van een betoging (artikel 143), onrechtmatige vrijheidsberoving (artikel 282) en het feit dat de drie heren misbruik hebben gemaakt van hun macht. Daarnaast zijn wij samen met de advocaten begonnen schadevergoedingen te eisen voor alle ex-arrestanten. Dat de gemeente Amsterdam met geld over de brug zal komen is inmiddels duidelijk (Patijn heeft dit tijdens zijn persconferentie toegezegd). Wanneer en hoeveel dit gaat worden is nog onduidelijk. De burgemeester heeft tot op heden geen contact opgenomen met de indieners van het Zwartboek, officieel hebben we geen afdoening van de klachten gekregen, of een aanbod voor schadevergoeding. |
|
|