Ombudsman en Eurotop, december 1998 eerste uitspraak artikel 140, oktober 1998 Jubeldemonstranten krijgen schadevergoeding, mei 1998 Eurotop zwartboek, het vervolg, december 1997 Zwartboek politieoptreden eurotop, september 1997 Retour Milaan-Amsterdam, september 1997 Dagboek twee arrestanten, september 1997 Gesprekken commissie Schalken, september/oktober 1997 EU rot op, zwartboek politieoptreden, december 1997 |
EU rot op september 1997 Zwartboek EurotopNa de Eurotop was de verwarring en verontwaardiging over het gevoerde politie- en Justitieoptreden onder tegenstanders van de Eurotop groot. De gevestigde politiek en media leken echter niet onder de indruk van de arrestatie van meer dan 700 onschuldige burgers, het misbruik van wetsartikelen door het Openbaar Ministerie, slechte arrestantenbehandeling en massale deportatie van buitenlandse arrestanten. Hier moest wat aan gebeuren. Van uit de arrestantengroep, het Autonoom Centrum en buro Jansen en Janssen werd besloten om klachten en getuigenissen te verzamelen over dit optreden en een Zwartboek te publiceren. Dit Zwartboek zou dan de basis moeten vormen voor een onafhankelijk onderzoek door de Nationale Ombudsman. Zo gezegd, zo gedaanBinnen korte tijd werden er meer dan 230 klachten verzameld en geanalyseerd. Samen met enkele achtergrondartikelen en een chronologie werd deze analyse gebundeld in het Zwartboek en op 4 juli gepresenteerd aan de pers. Verder werd het Zwartboek ter kennisname aan verantwoordelijke politici en gezagdragers opgestuurd en als klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman. Dat bleek hard nodig, want ondanks de geleidelijk meer kritisch wordende stukken in de pers 1 bleef de politiek niet te vermurwen: zowel de Amsterdamse gemeenteraad als de Tweede Kamer steunden het gevoerde beleid vooralsnog en achtten het gehele optreden legitiem en proportioneel. In dit artikel wordt een kort overzicht gegeven van de diverse procedures die lopen in verband met het optreden tijdens de Eurotop. Allereerst de politiekDe Amsterdamse gemeenteraad kreeg 25 juni de kans om in de Bijstandscommissie Algemene en Juridische Zaken het optreden onder de loep te nemen. Hier schaarden praktisch alle partijen zich achter het beleid van Patijn-Vrakking-Nordholt. Alleen de SP en de Groenen hadden enige fundamentele kritiek. Patijn beloofde een uitgebreide verslaglegging die in november a.s. wordt verwacht. Dan de klachtenprocedureDoor de arrestantengroep, het Autonoom Centrum en buro Jansen en Janssen werd een klacht samengesteld in de vorm van het Zwartboek. Deze klacht werd ingediend bij de Nationale Ombudsman (NOM), inmiddels ondersteund door ruim 110 klagers die ons machtigden hun klacht in te dienen bij de NOM. Na ontvangst van de klacht nam de NOM contact op met het ministerie van Justitie en burgemeester Patijn, de politiek verantwoordelijken voor het optreden. Officieel moet een klacht namelijk eerst ingediend worden bij de organisatie waarover wordt geklaagd, voor de NOM onderzoek mag doen. De NOM informeerde bij Patijn en Justitie of zij accoord gingen als hij direct tot een onderzoek zou overgaan. Burgemeester Patijn was hier echter niet toe bereid. Hij wilde eerst zijn eigen Commissie voor de Politieklachten een onderzoek laten doen. Hiermee dwarsboomt hij een snel onafhankelijk onderzoek door de NOM en doet een poging zijn eigen straatje schoon te vegen. De Amsterdamse Commissie voor de Politieklachten kan namelijk uitsluitend onderzoek doen naar gedragingen van Amsterdamse politie-agenten, terwijl een groot deel van de klachten handelt over wat zich buiten A'dam afspeelde of gaat over besluitvormingsnivo's die de Commissie niet mag onderzoeken. Inmiddels heeft de NOM officieel aangekondigd af te wachten tot alle andere onderzoeken zijn afgesloten. De Commissie voor de Politieklachten heeft het Autonoom Centrum, buro Jansen en Janssen en de arrestantengroep gevraagd mee te werken aan haar onderzoek. Vooralsnog weigeren deze organisaties dat, aangezien het onderzoek in hun ogen veel te beperkt is. De derde reeks proceduresDeze betreft de vervolging van de ex-arrestanten; er is sprake van drie groepen ex-arrestanten die mogelijk vervolgd zouden kunnen worden. De eerste groep ex-arrestanten betreft degenen die tijdens een zogenaamde 'jubeldemonstratie' 2 werden gearresteerd wegens het overtreden van de noodverordening. Deze arrestanten kregen een boete van 125 gulden mee naar huis. Wanneer zij deze niet zouden betalen zouden zij 1 augustus voor de rechter moeten verschijnen. In de tweede week van augustus ontvingen alle ex-arrestanten een geantedateerde brief waarin werd meegedeeld dat zij niet vervolgd zouden worden. Justitie had via de media al laten weten van vervolging af te zien. Zij beschouwde de ex-arrestanten wel als schuldigen, maar vond ze met één nacht cel zwaar genoeg gestraft. Tot nu toe is er ten aanzien van kritisch onderzoek naar het optreden tijdens de Eurotop dus nauwelijks vooruitgang geboekt. De politiek weigert zich kritisch uit te laten, onderzoeken laten op zich wachten en processen waarop principiële uitspraken over het arrestatie-beleid tijdens de Eurotop te verwachten zijn, worden niet gestart. Het Autonoom Centrum en buro Jansen en Janssen zullen de komende tijd alles in het werk stellen om hier verandering in te brengen. 1 Tijdens de Eurotop werd er lovend geschreven over het politieoptreden. Daags na afloop was er sprake van een kentering. Mede onder invloed van een persconferentie van ex-arrestanten en advocaten en twee demonstraties tegen het politieoptreden (respectievelijk op 18, 17 en 22 juni 1997) kregen de diverse media door dat er meer aan de hand was dan de diverse voorlichters van politie en Justitie wilden doen geloven. |
|
|