Groepsuitzettingen door Martinair Martinair stopt met groepsuitzettingen, 5 februari 1997 Brief over het gesprek met Martinair, 23 januari 1997 Brief van Martinair over het gesprek, 16 januari 1997 Gesprek met Martinair op 4 december 1996 Bezetting van het Martinair hoofdkantoor, 4 december 1996 Brief van een vluchteling aan het personeel van Martinair, 4 december 1996 |
Groepsuitzettingen door MartinairDeze lijst is waarschijnlijk niet volledig omdat het moeilijk is om aan officile cijfers te komen. 1993 Het Algemeen Dagblad besteedt op 7 december 1993 aandacht aan het groepsgewijs uitzetten van vreemdelingen. "Op 23 november werd een Boeing 767 van Martinair gecharterd, waarmee een kleine 25 Ghanezen naar Accra werden teruggebracht. Het huren van dit toestel, met 262 stoelen, kost tussen de anderhalf en twee ton. Dit betekent circa 10.000 gulden per asielzoeker." Omdat de inwerkingtreding van Schengen op zich laat wachten, besluiten de Benelux en Duitsland ondertussen afspraken te maken over verdergaande samenwerking op het gebied van het asielbeleid. Tevens wordt op Nederlands initiatief een commissie gevormd die onder andere gaat werken aan een gecordineerde aanpak van verwijdering van migranten. Als speerpunt in deze gecordineerde aanpak lijkt gekozen te zijn voor Zarezen, in ieder geval begint Nederland in 1994 plotseling met de hervatting van kortgedingen van Zarese vluchtelingen. 1994 Een andere groepsuitzetting waar Martinair een rol bij speelde was die van een grote groep travestieten en transsexuelen uit het Wallengebied in november '94. Het chartertoestel van Martinair stond al klaar. Volgens een interne nota van de Amsterdamse politie moest "getracht worden" het hele vliegtuig "in een keer vol" te krijgen, zodat "de hele club in een keer uit Nederland verwijderd kon worden". In het Wallengebied vond daarom een grootscheepse oppakactie (razzia) plaats van vooral uit Equador afkomstige travestieten. Velen van hen waren al eerder uit Parijs gevlucht omdat daar ook grote schoonmaakacties hadden plaatsgevonden. Her en der in het land werden nog eens veertig Dominicaanse vrouwen opgepakt en aan de groep toegevoegd. Het vliegtuig maakte een tussenstop in Santo Domingo. Vemoedelijk waren heel wat Dominicaanse illegalen door Martinair naar Nederland gebracht om nu weer met dezelfde maatschappij te worden uitgezet, want dit is een van de belangrijke vliegroutes van Martinair. 1995 Op 22 maart 1995 wordt de Nederlandse taal verrijkt met een nieuw woord: 'eurocharter'. Die dag vliegt een toestel van Martinair vanaf Schiphol met 6 Duitse en 25 Nederlandse Zarezen naar Parijs, waar nog eens 13 Zarezen aan boord worden gebracht. Op 19 september heeft Nederland zelf genoeg Zarezen 'gespaard' en vertrekt een toestel van Martinair richting Kinshasa met aan boord 51 Nederlandse Zarezen. Op 21 november vliegt Martinair opnieuw, nu met 32 Duitse en Nederlandse Zarezen richting Parijs, om daar 12 Franse Zarezen op te halen. Vervolgens vliegt het toestel naar Zare. 1996 Op 1 maart wordt weer een groep uitgezet, 10 uit Nederland, 42 uit Frankrijk, 13 uit Duitsland. De 10 uit Nederland worden door Martinair naar Parijs vervoerd, daarna gaat het verder met een dochter van Air France. Dit herhaalt zich op 6 juni. Dat de groepsuitzettingen geen speciale behandeling van Zarezen behelst wordt nogmaals duidelijk in juni. Justitie kondigt aan te beginnen met uitzettingen naar Somali. Daartoe worden eerst twee Somalirs uitgezet. Volgens Justitie is deze uitzetting zo geslaagd, dat meteen maar wordt besloten grof geschut in te zetten. Overigens zal later blijken dat het vliegtuig waarmee de twee zijn uitgezet en de begeleidende Justitie-ambtenaren bij aankomst zijn overvallen. Op 28 augustus vertrekt een 767 van Martinair met tien 'uitgeprocedeerden' (allen uit Zare) naar Evreux bij Parijs. Vanaf Evreux vertrekken die avond twee toestellen, een Franse Airbus naar Mali en Senegal, en een niet nader bekende 767 naar Tunesi en Zare. Beide toestellen vervoeren ook illegalen die kort daarvoor waren opgepakt bij de razzia in Parijs in een kerk waar enkele tientallen illegalen hun toevlucht hadden gezocht. De 767 van Martinair had bij vertrek uit Nederland overigens 35 Zarezen moeten bevatten: 25 van hen krijgen lucht van hun dreigende uitzetting en duiken bijtijds onder. Tot slot kan nog gemeld worden dat op 26 september opnieuw een eurocharter uit Parijs vertrekt, met aan boord onder andere 18 Nederlandse Zarezen, die naar Parijs zijn gevlogen door Martinair. |
|
|