Column Edter

Ach, ach, ach

model Kosovo

Spreekuur

De nieuwe orde

Techniek en politiek, een gevaarlijk verbond?

De verdedigingslinies van Europa

Operatie Zoeklicht

Kort nieuws

Afrika

Een interview met één van de initiatiefnemers van het Autonoom Centrum.

Het verhaal



Nederland security check b.v.

Sinds 1997 voert - op aanbeveling van de ministeries van Justitie en Verkeer en Waterstaat, de Rijksluchtvaartdienst en de Koninklijke Marechaussee - Seceurop Nederland Security Check B.V. de veiligheidscontroles van de vertrekkende passagiers van alle burgerluchthavens in Nederland uit. Dhr H. is een Nederlander die kennismaakte met Seceurop en vervolgens op zoek ging naar verantwoordelijken.
"Op 13 januari 1995 arriveerde ik op Schiphol om op het vliegtuig te stappen voor een langere reis naar Azië. Ik begaf me naar het check-in gebied (...) om daarna nog even wat te drinken met vrienden. Voordat ik kon inchecken werd ik aangesproken door een jongeman in een uniform. Hij wilde mijn paspoort zien en mij enkele vragen stellen. Nou ja, vooruit dan maar, dacht ik, gaf hem mijn paspoort en antwoordde op vragen als: "Waar gaat u heen?" en "Hoe lang blijft u weg?". Ik (...) kreeg het vermoeden dat hij werkte voor een zogenaamd beveiligingsbedrijf."

"De vervolgens door hem aan mij gestelde vragen werden hoe langer hoe intiemer en op een gegeven moment werd mij gevraagd "hoe ik zo'n lange periode in het buitenland kon betalen" en "of mijn werkgever er geen bezwaar tegen had dat ik zo lang wegbleef". Dit ging mij te ver en ik vertelde dat dit privé was (...). Vervolgens vroeg de man mij de naam van de vriend die mij naar het vliegveld had gebracht".

H. en zijn bagage werden vervolgens een uur lang grondig onderzocht. Enige uitleg werd niet gegeven. H. beklaagde zich bij de maatschappij waarmee hij vloog, die hem doorverwees naar het ministerie van Binnenlandse Zaken. Na drie maanden schreef deze dat de brief was doorgestuurd naar het ministerie van Justitie. Na weer drie maanden kwam een zeer korte brief die zei dat "als een passagier op vragen van het beveiligingsbedrijf geen antwoord geeft, men ervan uitgaat dat deze passagier een verhoogd risiko vormt" en dat deze daarom "strikter wordt gecontroleerd dan de andere passagiers". H. schreef de Nationale Ombudsman aan die antwoordde dat de beveiligingsbeambten op de luchthaven Schiphol in dienst zijn van de privaatrechtelijke instelling NV Luchthaven Schiphol. De luchthaven valt niet onder ministerieel toezicht.

"Dat genoemde behandeling door het beveiligingsbedrijf Seceurop voor mij op zijn zachtst gezegd bijzonder onplezierig is geweest, zal u duidelijk zijn. Ik denk echter dat er eveneens wetsovertredingen zijn begaan (...). Wellicht zijn er meer wetsovertredingen begaan, ik vraag me bijvoorbeeld af of een beveiligingsbedrijf gerechtigd is om paspoorten in te nemen of in te zien, of om überhaupt grenscontroles op Schiphol uit te voeren. Omdat grenscontroles normaliter worden uitgevoerd door bevoegd marechaussee- of politiepersoneel vind ik verder dat het beveiligingsbedrijf zich valselijk uitgeeft voor dit bevoegde personeel."

De ANWB karakteriseert de behandeling van dhr H. in de rubriek 'Beste Mensen' in de Kampioen als "ronduit schandalig" en schrijft H.:
"(...) Het was echter geen eenvoudige zaak om een reactie van de Koninklijke Marechaussee (KM) los te krijgen (...). De reden van dit gedrag is naar mijn mening de angst die de KM heeft voor de kritiek van het Openbaar Ministerie. Het gaat om het staatsbelang, zei de voorlichter (...). Zelf ben ik ook eens op het vliegveld in Tel Aviv `te grazen genomen' door de beveiligingsdienst (...).

Met vriendelijke groet, ANWB".

zoekarchiefdiscussiereageerhomeenglish