'Koude' solidariteit is als
patat met slagroom
Hans van Heijningen February
28, 2000
Het pamflet 'Vlucht naar
voren!' vormt een pleidooi voor een grensverleggende - humane en
realistische - manier van kijken naar het fenomeen migratie. Alleen al om
die reden verdient het initiatief van het Autonoom Centrum onze sympathie.
Dat betekent echter niet dat het pamflet als zodanig een 'eye opener' is.
Impliciet wordt ervan uitgegaan dat de toekomst van onze maatschappij een
hoog 'meer van hetzelfde' gehalte zal hebben. Daarnaast gaat het pamflet
niet in op de belangrijke vraag of en hoe er politiek draagvlak ontwikkeld
kan worden om zo het gewenste open grenzen-beleid te verwezenlijken.
Doorbraak
De main stream-media en de Haagse politiek spelen al jaren met vuur door
het vreemdelingenvraagstuk als onbeheersbaar af te schilderen waardoor het
een probleem wordt. Stemmingmakerij tegen minderheden en het dichttimmeren
van grenzen worden voorgesteld als de enige remedie voor dit 'probleem'.
Het feit dat het Autonoom Centrum een poging doet om het fenomeen migratie
vanuit een andere invalshoek te benaderen, is alleen daarom al toe te
juichen. Het over nationale grenzen trekken van personen en groepen wordt
op overtuigende wijze in de context van de mondialisering van de economie
en de technologische revolutie geplaatst. Zowel winnaars als verliezers
van de veranderingsprocessen trekken met of zonder geldig paspoort over
nationale grenzen.
Common sense
Indien de initiatiefnemers erin slagen het pamflet buiten eigen kring te
verspreiden, kan het de twijfels versterken die er in links-liberale kring
bestaan ten aanzien van het huidige, repressieve, migratiebeleid. Voor
diegenen die zich op ethische of politieke gronden reeds verzetten tegen
het dichttimmeren van 'Fort Europa', biedt het pamflet weinig nieuws. De
strekking ervan is dat degenen die zich tegen een open migratiebeleid
keren, de tekenen des tijds niet verstaan: zelfs vanuit eigenbelang zou de
Nederlandse samenleving zich niet af moeten sluiten van vreemdelingen,
maar zich voor hen moeten open stellen. Mensen zouden zich bewust moeten
zijn van het feit dat men een geschiedenis en een toekomst deelt en dat
het in ons aller belang is daar consequenties aan te verbinden. Vanuit
deze perceptie wordt het begrip 'koude solidariteit' geïntroduceerd.
'Koude' solidariteit wordt volgens de auteurs belichaamd door een systeem
van instituties dat mensen een welomschreven recht op voorzieningen biedt
en hen beschermt tegen misbruik van hun zwakke positie. De 'koude'
solidariteit, die berust op de principes van respect en menselijke
waardigheid, zou op bovenstatelijk niveau omgezet moeten worden in
concreet beleid.
Prikkeldraad
Analoog aan Lennon ‘Imagine all the people' appelleren de auteurs aan de
verstandelijke vermogens en het gezonde eigenbelang van de wereldburger
anno 2000. Daar is niks mis mee zolang we maar niet de illusie hebben dat
deze factoren de ontwikkeling van de wereld bepalen. De recente
geschiedenis maakt duidelijk dat de gevestigde belangen van elite, ras,
religie en nationaliteit in veel gevallen zwaarder wegen dan
verstandelijke vermogens of de belangen van weldenkende burgers. Dat
dwingt ons - of we dat nu leuk vinden of niet - om de machtsvraag te
stellen. Is het reëel om te veronderstellen dat de politieke en
economische elite van ons land ertoe gebracht kan worden om de grenzen
open te stellen voor vreemdelingen? Elites - waar ook ter wereld en
ongeacht ideologie - grijpen spontaan naar prikkeldraad wanneer in hun
ogen migranten de maatschappelijke stabiliteit bedreigen. Persoonlijk vind
ik het gevaarlijk om ervan uit te gaan dat het dichttimmeren van grenzen
in deze moderne tijd niet meer mogelijk zou zijn. De technologische
revolutie biedt ongekende communicatie-mogelijkheden voor instanties die
erop gericht zijn migratiestromen te beteugelen zoals overheden,
politie-apparaten en vliegtuigmaatschappijen. De relatieve daling van het
aantal asielzoekers tengevolge van repressieve wetgeving, scherpere
controles en afschrikkingscampagnes vormen daar een eerste indicatie van.
Onderbuikgevoelens
Hoewel de democratie in Nederland en West-Europa stevig geworteld is,
dienen we xenofobe politieke stromingen en organisaties die
onderbuikgevoelens politiek articuleren heel serieus te nemen. De vraag
hoe of onze samenleving er over twintig à dertig jaar uit zal zien, is
niet te beantwoorden. Dat is van de ene kant positief omdat het openingen
biedt voor progressieve krachten die zich inzetten voor een wereld zonder
nationale grenzen. Aan de andere kant is het niet uit te sluiten dat de
elite haar toevlucht zal nemen tot een beleid dat gebaseerd is op het
afsluiten van Nederlandse of Europese grenzen en op interne repressie. Dat
extreem-rechts er de afgelopen dertig jaar in Nederland niet in geslaagd
is om het vreemdelingenvraagstuk politiek succesvol uit te benen, is
binnen de Europese context redelijk uniek; in landen als België, de
voormalige DDR, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken, behalen racistische
partijen recentelijk goede resultaten bij verkiezingen. Hoewel de
burgerlijk-conservatieve krachten in die landen tot nog toe weigeren om
samen te werken met extreem-rechts, lijkt het een kwestie van aftellen tot
die partijen in een aantal landen deel uit zullen gaan maken van het
landsbestuur. Om nog te zwijgen van een potentiële economische crisis op
het Europese migratiebeleid zouden kunnen hebben.
Vieze kledder
De auteurs van 'Vlucht naar voren!' beschouwen de verzorgingsstaat als een
enorme verworvenheid. Los van de vraag of die verzorgingsstaat ook
schaduwkanten heeft (de inkapseling van mensen in het systeem), is het een
illusie te veronderstellen dat de 'koude' solidariteit op bovenstatelijk
niveau georganiseerd zou kunnen worden zonder 'warme' solidariteit. Niet
alleen de rationaliteit en het welbegrepen eigenbelang, maar juist ook
passie en bevlogenheid hebben er in het verleden toe geleid dat er brede
sociale bewegingen ontstonden die streden voor zaken als een verbod op
kinderarbeid, vrouwenkiesrecht, de invoering van de AOW en de bijstand,
een achturige werkdag etc. Net zoals een benzinemotor niet op water loopt,
leidt 'koude' solidariteit niet tot maatschappijverandering: het is de
combinatie van rationele en emotionele betrokkenheid die mensen er onder
specifieke omstandigheden toe brengt om zich in te zetten voor
maatschappelijke veranderingen die hun strikte eigenbelang te boven gaan.
Rationaliteit en eigenbelang zijn zaken die mensen ertoe kunnen brengen om
een glasverzekering af te sluiten of op de beurs te speculeren. Diegenen
die echter zich inzetten voor een humaan vreemdelingenbeleid doen dat niet
primair op grond van hun calculerende vermogens, maar omdat zij gevoelens
van compassie koesteren, solidair zijn, en in sommige gevallen bereid
risico's te nemen op persoonlijk en/of professioneel vlak. Wars van het
product- en marktdenken hebben ze iets gemeen met moeder Theresa of Che
Guevara, of liefst met een combinatie van beiden. 'Koude solidariteit' is
als een combinatie van patat met slagroom; het past niet bij elkaar en het
smaakt vies.
'Warme' solidariteit
Dit betekent niet dat er op 'warme' solidariteit niets af te dingen zou
zijn. Onder het mom daarvan zijn de afgelopen eeuw de nodige misdaden
begaan, zijn er partij- en privé‚-belangen nagejaagd, zijn er illusies
nagejaagd en stommiteiten begaan. Kortom, warme solidariteit is niet
heilig, dient bevraagd en bekritiseerd te worden, maar is en blijft de
motor achter inspanningen die gericht zijn op het creëren van een wereld
zonder nationale grenzen. Binnen Nederland gaat het erom de waakvlam van
verzet brandend te houden, bestaande repressiepraktijken aan de kaak te
stellen, acties en projecten van zelforganisaties te ondersteunen, en
nieuwe coalities te smeden. Organisaties als het Autonoom Centrum, XminY
Solidariteitsfonds en een groot aantal andere marginale organisaties
roeien tegen de stroom in. Tegelijkertijd blijkt een groot deel van de
samenleving geen boodschap te hebben aan onze opvattingen over
maatschappelijke kwesties. Dat dwingt ons niet alleen geduld te
betrachten, maar ook om nieuwe vormen en gedachten te ontwikkelen, nieuwe
beelden te scheppen, openingen te zoeken en te experimenteren. De kans dat
'Vlucht naar voren!' in die zin bij zal dragen aan de vernieuwing en
verbreding van het open grenzenfront, schat ik echter niet hoog in.
Hans van Heijningen, coördinator XminY
Solidariteitsfonds
|