Grenzen open
Een radicaal pleidooi van het Autonoom Centrum
Marcel Ham en Hester van der Putte
Zet de grenzen maar open want migranten hou je toch niet tegen. Fort Europa is
illusie, laat staan Fort Nederland. Met die radicale stelling probeert het
Autonoom Centrum het debat over vluchtelingen, ille galen en integratie een
linkse draai te geven.Kan GroenLinks daar iets mee? Of is dat te vergaand?
Op bezoek bij het Autonoom Centrum in het voormalige krakersbolwerk Tetterode
in Amsterdam. De deur laat zich zomaar openduwen, maar een gesprek met de med
ewerkers Ed Hollants en Sjoerd Bosch zal een stuk lastiger blijken. Tenminste,
als je van GroenLinks bent en je vragen niet voortkomen uit een brandend
verlangen naar een radicaal andere maatschappelijke orde. Een interview wordt er
ook niet makkelijker o p doordat voor het Autonoom Centrum alles met alles
samenhangt. Uiteindelijk is de autonome kritiek op het migratiebeleid kritiek op
'het kapitalisme' . Kom daar nog maar eens om in GroenLinks.
Maar de 'autonome' kritiek op het huidige migratiebeleid spreekt ook meer
gematigde mensen aan. Samen met intellectuelen als Chris Keulemans (voorheen De
Balie), schrijver Dirk van Weelden, filosoof Pieter Pekelharing en
migratiedeskundige Jeroen Doomernik stelde het Autonoom Centrum namelijk een
pamflet op over 'migratie en toekomst' met de titel 'Vlucht naar voren' .
Op de vaststelling dat migranten zich niet meer laten tegenhouden door grenzen
volgt hierin een pleidooi voor een visie gebaseerd op internationale 'koude
solidariteit' (ter onderscheiding van 'warme solidariteit' die het moet hebben
van het sentiment van het individu): in een grenzeloze wereld heeft iedereen
recht op een elementaire basisuitkering en voorzieningen als een pensioen en een
werkloosheidsuitkering.
De redenering in het pamflet staat of valt met het uitgangspunt dat mensen toch
wel komen. Een afschrikwekkend asiel- of migratiebeleid verandert daar weinig
aan. Maar is dat wel zo? Op de eigen website van het Autonoom Centrum betoogt
Hans van Heijningen, coördinator bij de ontwikkelingsorganisatie X-Y en
sympathisant van het Centrum, in een reactie op het pamflet dat ferme
grenscontrole met moderne communicatiemiddelen en aanscherping van de
binnenlandse wetgeving (zoals met de Koppelingswet) asielzoekers wel degelijk
afschrikken.
De relatieve daling van het aantal asielzoekers in Nederland is daar een indicatie van. Ik vind het een blunder als je dat niet ziet' , voegt hij daar aan toe.
Laten mensen zich echt niet tegenhouden?
Ed Hollants: 'Nee, zelfs niet met een muur met alle elektronische beveiliging
erop, dat zie je in Amerika. Mensen blijven daar de grens overkomen. Ook in
Europa houd je de bootjes echt niet tegen. De mensensmokkelaar heeft geen last
van die muren, maar de vluchteling zit met de gebakken peren.'
En komt dus misschien minder snel binnen?
Sjoerd Bosch:'Tuurlijk hebben maatregelen wel een marginaal effect, maar veel
bepalender zijn oorlogen en crises in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan de oorlog
tegen Joegoslavië. Ondanks alle mensenwerende maatregelen van de afgelopen
jaren daalde het aantal mensen dat naar Nederland kwam niet substantieel. Daar
komt bij dat als mensen Europa niet meer binnenkomen ze elders vast komen te
zitten. Je moet eens in Kiev kijken wie daar allemaal stranden, ook uit Afrika.'
Jullie benadrukken wat we kunnen winnen bij meer migranten, op het
immateriële vlak van cultuur, filosofie en geneeswijzen. Maar jullie hebben het
niet over de kosten. Over de druk op de verzorgingsstaat. Migranten stellen ons
toch ook voor een verdelingsprobleem?
Hollants:'Natuurlijk is er een verdelingsprobleem, want je zult nieuwe mensen
toegang moeten geven tot voorzieningen. Maar je kan die voorzieningen ook anders
organiseren en het geld halen bij defensie. Er zijn ook genoeg rijke mensen in
Nederland die met minder to e kunnen. Met veel meer migranten zal er nog zoveel
te verdelen zijn dat mensen een huis en genoeg te eten hebben. Migranten die
werken betalen trouwens ook sociale premies. En we krijgen inderdaad veel van
migranten terug op immaterieel gebied: saamhorigh eidsgevoel, een andere manier
van kijken, bijvoorbeeld naar democratie doordat we zien hoe dat op dorpsniveau
in Afrika werkt.
Maar binnen de huidige verhoudingen betekenen meer migranten dat je van
Nederlandse burgers ook offers moet vragen.
Hollants:'Maar je kan ook anders tegen dat verdelingsprobleem aankijken, en het
kapitalisme en het materialisme ter discussie stellen.'
Zo'n antwoord maakt het stellen van vragen heel moeilijk. Jullie benadering
is alleen haalbaar als de bestaande maatschappelijke verhoudingen totaal op hun
kop gezet worden.
Hollants en Bosch: 'Maar dat is ook precies ons probleem met de huidige
discussie: dat niemand meer buiten de gebaande paden treedt. Je kunt migratie
niet geïsoleerd bekijken. Wij merken natuurlijk ook dat het grote verhaal niet
meer aanslaat en radicale maatschappijkritiek uit is. De media-aandacht voor het
pamflet was niet bijzonder groot. Het wordt allemaal weggewoven als jaren
zestig-praat. Maar was dat allemaal zo fout? Als je geen fundamentele kritiek op
het kapitalisme mag leveren klopt het verhaal dat migranten ten koste gaan van
de autochtone bevolking in de armste wijken. Dus kijken wij fundamenteler naar
migratie.'
Wat moet GroenLinks-Kamerlid Femke Halsema met jullie verhaal? Die moet in de
hitte van de Haagse dag het debat aan met Henk Kamp (VVD), de PvdA en D66, die
het aantal asielzoekers willen verminderen.
Hollants:'Ze moet veel meer proberen uit de discussie van vandaag te breken. En
niet de hele tijd Henk Kamp willen pareren. Als je afstapt van dat
korte-termijndenken en de haalbaarheid van vandaag, dan vind je misschien een
oplossing.'
Maar politici moeten toch ook handelen naar de werkelijkheid van vandaag? En
iets doen voor de vluchtelingen die nu komen?
Hollants: 'Ik vraag me af of je zovee l voor vluchtelingen betekent door aan het
debat over aantallen mee te doen. Op de lange termijn heb je ze dan weinig te
bieden. Wij verwachten trouwens niet veel oplossingen uit de politiek. Echte
veranderingen vinden plaats door burgers of actiegroepen. De politiek heeft op
een bepaald moment een gegeven situatie te accepteren. Arbeidsrechten
bijvoorbeeld zijn er nooit gekomen doordat de toen bestaande politieke partijen
daar zo'n voorstander van waren maar doordat arbeiders in staking gingen. Met
ons pamflet willen we ook veel meer een discussie op gang brengen onder
wetenschappers en kunstenaars.
In de samenleving hebben jullie het tij ook niet mee - denk bijvoorbeeld aan
Kollum.
Hollants:'Ja, maar je kunt er in meegaan of alternatieven ontwerpen. Dat laatste
willen wij, want de huidige weg leidt tot een veel hardere samenleving. Dat zie
je nu al aan het straatbeeld. Er komt meer politie en meer repressie. En, hoe
komt het dat mensen niet positief denken over migranten en vluchtelingen? Komt
dat niet door de berichtgeving in de media?'
Jullie worden in het pamflet verrassend concreet als jullie verschillende
gradaties van burgerschap bepleiten. De rechten van iemand binnen een bepaalde
gemeenschap zijn afhankelijk van zijn bijdrage aan die gemeenschap. Halen jullie
daarmee het principe dat burgerschap universeel is niet onderuit?
Hollants:'Nee, het gaat erom dat je niet meteen nadat je in een gemeenschap, een
dorp of zo, komt het recht hebt om mee te beslissen of het dorp rood of groen
wordt geverfd. Je moet rechten opbouwen. Wel moet er een basis voor iedereen
zijn: een basisuitkering en bepaalde voorzieningen.'
Kleine gemeenschappen, dat betekent veel sociale controle ...
Hollants:'Ja, daar ben ik heel erg voor. Gemeenschappen moeten zichzelf
controleren, op basis van algemeen geldende regels. Het alternatief is een
politie-agent op elke straathoek. Een staat brengt altijd repressie mee.'
Wat vinden jullie van de discussie over de witte illegalen, mensen dus die
hier een aantal jaren hebben gewerkt?
Hollants:'Dat is een debat over niks, over een paar honderd mensen. Daar steekt
iedereen dan een paar jaar energie in en dan mogen er een paar honderd blijven.
Daar wordt dan ook nog een heel humaan gzicht bij getrokken, maar in landen als
Spanje en België worden illegalen met tien- of honderdduizenden tegelijk
gelegaliseerd. In Nederland gaat het debat helemaal niet over al die andere
illegalen en uitgeprocedeerden die in de samenleving rondlopen.'
Bosch, lachend: 'Wij hebben ten tijde van Gümüs wel eens de grap gemaakt dat we eigenlijk campagne zouden moeten voeren voor een illegaal die een ontzettende rotzak is. En dat we dan zouden zeggen: er wonen in Nederland al zoveel rotzakken, er kan er nog best eentje bij.Dan weer serieus: 'We hebben in Amsterdam meegedaan aan de acties voor witte illegalen, maar we zijn er heel dubbel over. Aan de ene kant ben je blij dat deze mensen mogen blijven, aan de andere kant is het een willekeurige meetlat om naar iemands arbeidsverleden te kijken.
Paul Scheffers pleidooi voor een fermer integratiebeleid zal jullie ook niet
erg aanspreken.
Hollants:'Inderdaad, want waarom moeten allochtonen integreren? Wat is er nou
eigenlijk op tegen als er hier in Amsterdam-Oud-West een buurt is met alleen
Turkse mensen die alleen Turks spreken? Waarom moeten ze Nederlands leren?
Migranten die geen Nederlands spreken hebben toch minder kans in de
samenleving
Hollants, vol ongeloof: 'Omdat ze een taalachterstand hebben? Dan kunnen ze
beter Engels leren, met Engels kom je veel verder. Het eigenlijke probleem is
dat mensen geen toegang hebben tot voorzieningen. Die zijn in die buurten waar
veel allochtonen wonen allemaal wegbezuinigd of bestaan gewoon niet.'
Dus we moeten allochtonen niet meer lastig vallen met de Nederlandse cultuur,
zoals Scheffer bepleit?
Hollants:'Met wèlke cultuur? De Nederlandse cultuur zegt mij niet veel. Ik voel
me ook helemaal geen Nederlander. Ik voel me meer thuis bij sommige Afrikaanse
literatuur dan bij Nederlandse.'
Bosch: 'Je moet mensen niet gedwongen laten integreren maar middelen aanreiken.
Dus geen taalles opleggen maar aanbieden als daar behoefte aan is.
Hollants: 'Het is mij niet duidelijk waar Scheffers probleem ligt. Ligt het niet
aan onszelf dat allochtonen aan de kant staan? Omdat ze niet aan onze
prestatiemaatschappij kunnen meedoen? We stellen hele hoge eisen aan mensen:
waarom mogen studenten bijvoorbeeld niet een paar jaar langer over hun studie
doen? En waarom kunnen er eigenlijk niet meerdere culturen naast elkaar bestaan?
Ik kan me goed voorstellen dat mensen het verhaal van Scheffer nationalistisch
vinden.'
In hun sceptische visie op de politiek zijn 'de autonomen' de afgelopen jaren
bevestigd door hun werk voor illegale migranten. Het centrum geeft juridische
bijstand aan uitge procedeerde vluchtelingen of illegalen, geeft mensen onderdak
en helpt ze medische zorg te verkrijgen. Een tijdlang waren ze zelfs de
specialisten in Nederland op het gebied van vreemdelingen-detentie.
Hollants:'Je ziet dan de hardheid van de Nederlandse staat bij het opsluiten van
vluchtelingen. Mensen worden daar bewust kapot gemaakt. Dat is om nieuwkomers af
te schrikken. Wij hebben dat vaak aangekaart bij Kamerleden, ook bij GroenLinks.
Die stellen dan Kamervragen, en dan krijgen wij daarop na een tij dje een
briefje van zo'n Kamerlid dat er antwoord is gekomen van het ministerie, en dat
GroenLinks er verder ook niets aan kan doen. Misschien klopt dat ook wel vanuit
de positie van zo' n Kamerlid maar wij worden daar heel cynisch van. Niet dat ze
het onbegrijpelijk vinden dat mensen hun heil bij GroenLinks zoeken. Hollants:
'Wij kennen ook wel veel van zulke mensen. Als er in het algemeen weinig
perspectief is kun je beter bij GroenLinks zitten dan helemaal nergens. Ik kan
daar wel inkomen. Omgekeerd zou GroenLinks wellicht met eenzelfde kritisch
enthousiasme zijn voordeel kunnen doen met het pamflet. Want een diepgravender
geluid dan de meeste partijen in Den Haag laten horen in het vluchtelingen- en
vreemdelingdebat lijkt geen overbodige luxe.
'Vlucht naar voren, een pamflet over migratie en toekomst' is te bestellen
bij het Autonoom Centrum, tel. 020-6126172, fax 020-6168967. E-mail:
ac@xs4all.nl. Internet: http://www.xs4all~ac.nl.