Naar een mondiale verzorgingsstaat?
Freek Kallenberg
Met het pamflet Vlucht naar voren! wil het Autonoom Centrum het huidige
debat over migratie openbreken en verbreden. Wie een radicaal geluid
verwacht, heeft het mis. Een nieuwe internationale rechtsorde gebaseerd op
'koude' solidariteit en wereldburgerschap vormen de kern van een betere
toekomst.
Volgens de auteurs van Vlucht naar voren! , Ed Hollants en Cris Keulemans,
wordt het migratiedebat te veel beheersd door de sleutelwoorden
uitsluiting, tegenhouden en beheersen. Ontkent wordt dat migratie een
gevolg is van internationale economische en politieke verhoudingen die
oorlog en armoede tot gevolg hebben. Door de grenzen te sluiten probeert
Europa migranten buiten de deur te houden.
Volgens de auteurs is dit Fort Europa achterhaald. De scheiding tussen
rijke en arme, vredes- en oorlogsgebieden, wordt steeds minder bepaald
door landsgrenzen. De natiestaat is op haar retour. Niet alleen trekken
kapitaal- en informatiestromen zich nog zelden iets van landsgrenzen aan,
ook mensen voelen zich steeds minder met elkaar verbonden door de
natiestaat. Cultuur, de werkplek of internet vervult in toenemende mate
deze rol. Hier ontstaan nieuwe vormen van gemeenschap en identiteit.
Dit leidt echter niet tot een 'open' wereld. Landsgrenzen mogen dan
verdwijnen, economische, etnische en culturele grenzen komen ervoor in de
plaats of worden groter. Waar de welvaart zich concentreert is niet
iedereen welkom. Etniciteit is steeds vaker inzet van burgeroorlogen en
cultuurverschillen gelden steeds vaker als argument voor afzondering en
uitsluiting.
Hollants en Keulemans keren zich ook tegen deze grenzen. Het opwerpen van
grenzen getuigt volgens hen van onvermogen of onwil om te beseffen dat
mensen afhankelijker van elkaar zijn dan ooit. Dit keert zich op den duur
tegen ons: "Juist in een maatschappij die individualiseert of
opsplitst in nieuwe eenheden is het van levensbelang om
verantwoordelijkheidsgevoel te ontwikkelen voor wat elders gebeurt."
Deze verantwoordelijkheid moet volgens hen tot uitdrukking komen in een
soort wereldburgerschap. We moeten beseffen dat mensen niet zelf schuldig
zijn aan armoede en oorlog, maar dat dit het gevolg is van de manier
waarop de maatschappij georganiseerd is. Het is een onrechtvaardige
armoede. Actieve (wereld)burgers kunnen actie ondernemen om het
wereldwijde web van instituties tot hervormingen te dwingen.
Inzet van die hervormingen is bovenstatelijke 'koude' of ge‹nstitutionaliseerde
solidariteit zoals we die in de naoorlogse Westeuropese verzorgingsstaten
kennen (of gekend hebben). Hier worden burgers middels talloze
arrangementen als progressieve belastingen en sociale verzekeringen
gedwongen tot solidariteit met de 'zwakkeren' in de samenleving.
Publieke ruimte
Daar de verzorgingsstaat in rap tempo is
afgebroken en de natiestaat langzaam wordt uitgehold, zal de 'koude'
solidariteit op bovenstatelijk niveau georganiseerd dienen te worden.
Daarbij staat Hollants en Keulemans een model voor ogen waarbij de nieuwe
gemeenschappen die zich nu vormen hun leden voorzieningen aanbieden die
voorheen van de staat afkomstig waren. De mate waarop men recht heeft op
voorzieningen worden bepaald door de periode waarin men aan de gemeenschap
heeft deelgenomen en door de bijdrage die men in de vorm van werk op
verzorgende taken heeft geleverd. Naast een elementaire basisuitkering kan
iedereen zo rechten opbouwen op extra voorzieningen, zoals nu het pensioen
of de werkloosheidsuitkeringen. Gedurende de periode dat men in een
gemeenschap verblijft heeft men medezeggenschap over zaken die de
gemeenschap en haar omgeving aangaan.
Al deze toegangsrechten worden opgebouwd volgens internationale
afgesproken regels. Nieuwe vormen van bestuur en een transparante overheid
houden toezicht op de uitvoering van de sociale voorzieningen. Deze
controleert niet meer iemands herkomst of nationaliteit, maar de wijze
waarop hij of zij zich houdt aan de afspraken binnen een samenleving. Op
deze manier vervalt het onderscheid tussen 'legale' en 'illegale' mensen.
Een breed scala van gradaties van burgerschap komt er voor in de plaats.
Grensoverschrijdende instituties spelen hierin een grote rol. Zij zien toe
op de rechtshandhaving en uitvoering en bieden ruimte voor overleg met
alle partijen. De Verenigde Naties zijn hiervoor niet geschikt gebleken en
dus zal er een nieuw instituut moeten komen dat toeziet op
mensenrechtenschendingen of op het machtsmisbruik van regeringen.
Daarnaast moet uiteraard de rijkdom worden herverdeeld. Kleine
institutionele veranderingen in het westen kunnen het lot van de armen in
de rest van de wereld al sterk verbeteren. NGO's zullen een steeds grotere
rol spelen in bestaande hulp- en samenwerkingsprojecten. Maar ook op
individueel niveau via geco"rdineerde consumentenacties is veel
mogelijk. Bedrijven krijgen de taak toe te zien op de werkomstandigheden
en mensenrechten in de omgeving van waar ze werken. Ook westerse vakbonden
zouden zich meer moeten inzetten voor vakbonden elders.
Het probleem is het ontbreken van democratische controle bij dit soort
instellingen. De grootste intellectuele en politieke uitdaging is volgens
Hollants en Keulemans het ontwerpen van een publieke ruimte over de
grenzen van landen en rechtssystemen heen waar openheid, inspraak en
democratie hun werk kunnen doen.
Den Uyl
Openheid, inspraak, democratie, ge‹nstitutionaliseerde
solidariteit, minimale sociale basisrechten gegarandeerd door
bovenstatelijke instellingen met daarbij de mogelijkheid om rechten op
extra voorzieningen op te bouwen (mits daar een prestatie tegenover staat
uiteraard)... Wijlen Joop den Uyl kan opgelucht ademhalen. Een autonoom
actiecentrum werpt zich op om het sociaal democratische project te redden
uit de handen van Kok en zijn paarse kornuiten. De nationale
verzorgingsstaat werd door de internationalisering van het kapitalisme in
rap tempo afgebroken. Hoewel het internationaliseren van de
verzorgingsstaatarrangementen voor de hand lag, konden ze er bij de Wiardi
Beckmanstichting maar niet opkomen. Er was een frisse
'buitenparlementaire' blik voor nodig om dit te bedenken.
Hoewel Vlucht naar voren! in veel opzichten een waardevol pamflet is,
wordt een belangrijke vraag niet gesteld. Een vraag die ook binnen de
sociaal-democratie niet of zelden gesteld mocht worden, namelijk: hoe
brengen we het kapitalisme om zeep? Is d t niet nog steeds de
"grootste intellectuele en politieke uitdaging"?
Volgens Hollants en Keulemans niet, ze reppen er in het pamflet ieder
geval met geen woord over. Wel wijzen zij de razendsnelle opmars van de
vrije markt aan als oorzaak van veel armoede en ellende en als een
belangrijke motor achter migratie. Ze pleiten dan ook voor herverdelingen:
"niet alleen materi‰le rijkdom, maar ook kennis, toegang tot
netwerken en cultureel kapitaal." De vrije markt moet worden
'hervormd', dat wel. Nergens wordt deze echt ter discussie gesteld.
Misschien is de strijd tegen de markteconomie voor het Autonoom Centrum,
of de auteurs van het pamflet, een gepasseerd station. Maar om hun eigen
leus te parafraseren, in een kapitalistische wereld is 'de wereld nooit
van iedereen'.
Goed leven
Volgens Hollants en Keulemans moeten we
leren omgaan met de angst voor het andere, het nieuwe, het vreemde.
"Er valt ook veel te leren, ook voor ons", zo stellen ze. We
leren nu al van cultuur, filosofie en geneeswijzen uit andere culturen.
"Ook zijn in andere culturen tal van manieren te vinden die buiten
staatsvormen om verzorging bieden aan de leden van de gemeenschap of die
er democratische principes op na houden, onafhankelijk van een
staat.", aldus Hollants en Keulemans. Ik vermoed dat je hier ook
zelden of nooit een markteconomie aan zal treffen.
Wat me verbaast is dat de auteurs in de volgende regels stellen dat de
basis voor een 'open' wereld een internationale norm van rechten en
plichten is. Is zo'n norm wel verenigbaar met de uitgesproken wens voor
heterodoxe samenlevingsvormen? Juist de door hen omarmde 'koude'
solidariteit van de verzorgingsstaten stemt me wat dit betreft niet
optimistisch.
Deze solidariteit is verbonden met het idee van verdelende
rechtvaardigheid. Het is een uitdrukking van actief medeleven met de
'zwakkere' in de maatschappij. Wie zwak is en wie sterk, hangt echter ook
af van de sociale orde. Het heeft te maken met wat men als 'het goede
leven' beschouwt. Onderwijs kunnen volgen, werk willen hebben, willen
consumeren en professioneel verzorgd willen worden in geval van
lichamelijke en psychische problemen. Hierover lijkt bij ons een
vanzelfsprekende consensus te bestaan. Hierdoor wordt voorbijgegaan aan de
gecompliceerde processen waarmee in de westerse maatschappijen deze
consensus over een goed leven steeds opnieuw - met zachte of harde hand -
geproduceerd wordt. Andere invullingen van 'een goed leven' worden maar al
te vaak gecriminaliseerd of met heropvoedings- en
resocialisatieprogramma's de kop ingedrukt.
Uiteraard willen Hollants en Keulemans die andere invullingen alle kans
geven, maar ik vraag me af of dit te verenigen is met een bovenstatelijke
georganiseerde 'koude' solidariteit. Want wat voor kans heeft een goed
leven dat zich niet laat verenigen met de wetten van de vrije markt? In de
westerse verzorgingsstaten is het in ieder geval altijd kansloos geweest.
Of die in 'samenleving van morgen' zoals die in Vlucht naar Voren! wordt
beschreven wel kans zal hebben, vraag ik me af.
Freek Kallenberg
Ed Hollants & Cris Keulemans Vlucht
naar Voren! Een pamflet over migratie en toekomst. Uitgave van het
Autonoom Centrum. Tel: 020-6126172.
|