|
Een multi-culturele samenlevingDe houding ten aanzien van migratie wordt niet alleen door rationele argumenten bepaald. Ook al kunnen we aantonen dat toenemende migratie zowel economisch als cultureel gezien een positief effect heeft op onze samenleving, toch hoeft dit nog geen veranderende houding ten opzichte van `vreemdelingen' in te houden. We zullen moeten kijken welke voorwaarden in ons denken over de `vreemdeling' noodzakelijk zijn om onze houding te veranderen. Dit denken over de `vreemdeling' heeft ook veel te maken met hoe we over onszélf denken.
VermijdingsvisieDe confrontatie wordt dus niet gezocht, maar sterker nog vermeden. Hiermee wordt de eigenlijke discussie rond bijvoorbeeld illegaliteit en migratie ook niet aangegaan. Jos de Beus, hoogleraar sociale filosofie en ethiek, heeft het over de twee visies op migrantenpolitiek: de vermijdingsvisie en deconfrontatievisie. "De confrontatievisie gaat ervan uit dat een wilsovereenstemming over de multiculturele beschaving alleen maar tot stand kan komen door zelfverheffing van de betrokken groepen, door boring tussen deze groepen en door een wijze van politieke vertegenwoordiging", aldus Jos de Beus. Volgens hem overheerst de vermijdingsvisie in Nederland. Met deze visie doelt hij op het uit de weg gaan van conflicten als `witte' en `zwarte' scholen, of buurten met hoge percentages `buitenlanders', maar het gaat veel verder. In zijn essay `De cultus van vermijding' zegt hij daarover: "Zoals de
monocultuur de verleidelijke thuishaven is voor bange mensen, en een verzameling
mono-subculturen het domein van bedaarde mensen die hun gemoedsrust voorop
stellen, zo is de veelvormige cultuur de arena van strevende, nerveuze
mensen." Het vermijden van conflicten is ook een typische reactie in een
consensusdemocratie, zoals wij die kennen. Middelen om wel meer confrontatie
te krijgen zijn openbare discussie, opkomen voor eigen cultuur, emancipatie,
politieke verte
Het beeld dat er weinig sprake is van confrontatie met een daaruit voortkomende
multi-culturele samenleving, wordt bevestigd door het Sociaal Cultureel
Planbureau (SCP). Zij constateert in een 30 september jl. uitgegeven rapport
dat multicultureel Nederland niet bestaat. Directeur P. Schnabel in de
Volkskrant van 1 oktober jl.: "De stijl van de samenleving blijft onverbloemd
Hollands. Het vreemde dient hooguit als een decoratief element. De samenleving
is geen smeltkroes van culturen, maar een smeltkroes van mensen uit verschillende
culturen."
VerscheidenheidMet confrontatie en multi-culturele samenleving wordt niet gepleit voor eenvormigheid. Integendeel, zelfs de samenleving zal moeten blijven bestaan uit veelvormigheid, ook uit veelvormigheid van allerlei subculturen. Alleen moeten die subculturen wel steeds met elkaar in contact komen en botsen. Botsingen met een openheid en dat is iets anders dan botsingen die ingegeven zijn door afwijzing zoals vanuit een racistische ideologie. Chenjerai Hove, een schrijver uit Zimbabwe, zegt het zo: "Ook de wanklank maakt deel uit van de harmonie, de overeenstemming. Als je naar elkaar schreeuwt, kwaad op elkaar bent, zul je meer aan goedheid hechten; je hebt immers de kwaadheid gezien. Ik heb er bovendien een hekel aan om in een land te wonen waar iedereen hetzelfde denkt en spreekt. Dat is saai. Ik wil kromme én rechte neuzen; rare, lelijke én mooie gezichten. Dat is mijn ideaal. Daarom stop ik kleur in mijn werk."Andere culturen hebben ons veel te bieden zoals de zorg voor de gemeenschap of ouderen, het op verschillende wijze benaderen van problemen en een gastvrijheid die wij niet kennen. Gastvrijheid die algemeen wordt gewaardeerd als we elders op vakantie zijn. Het is een veelvoorkomende ervaring van vakantiegangers die blijkbaar opvalt in contrast met wat we hier gewend zijn. Maar we moeten de migrant ook weer niet op een voetstuk zetten als een
zuiverder of echter mens dan wij zouden zijn. Anil Ramdas waarschuwde daarvoor
op zijn Socrates lezing: "Het ergste wat allochtonen kan overkomen is dat
ze uit blinde liefde door de intellectuelen worden omarmd. Dat gevaar dreigt
soms, als je algemene uitspraken hoort over de zogenaamde `verrijking'
die allochtonen betekenen voor de Nederlandse cultuur, of dat allochtonen
tenminste nog over een `authentieke' identiteit beschikken die Nederlanders
zijn kwijtgeraakt. Zo'n houding verschilt weinig van die van zendelingen
en hulpverleners die het hun plicht achten om kleurlingen te helpen of
ervan uitgaan dat die mensen evenveel recht hebben op `onze' beschaving.
Beide standpunten plaatsen de allochtonen in de positie van de absolute
Ander: de betere Ander of juist de misdeelde Ander; de perfecte Ander,
of juist de weerloze Ander. In alle gevallen is
De vraag is natuurlijk hoe de huidige situatie te doorbreken. Waarom
is de Nederlandse samenleving zo behoudend en in zich zelf gekeerd. Waarom
zien we niet de rijkdom die confrontaties met zich mee kunnen brengen?
Hoe krijgen we nieuwsgierigheid in plaats van afwijzing? Het zijn vragen
waar niet zo één, twee, drie een antwoord op te vinden is,
maar duidelijk is wel dat het iets met onszelf te maken heeft en niet met
de ander.
Een andere benaderingDe erkenning van Nederland als immigratieland en multiculturele samenleving zou een belangrijke stap zijn. Het beeld overheerst nog altijd van een witte Nederlander. Er wordt nog steeds gesproken over autochtonen en allochtonen een indeling die nergens op slaat en meestal door witte Nederlanders gebruikt wordt om zich te onderscheiden van de `anderen', waarbij veelal een aantal negatieve gevoelens naar die ander toe bestaan en aan de ander negatieve kenmerken worden toegeschreven."Is een Turkse jongeman die in Amsterdam geboren werd en vlekkeloos `kanker-eikel' kan roepen een Amsterdammer of een allochtoon? Of zijn dat maskerwoorden voor volwaardig of halfwaardig?", vroeg schrijf ster/onderzoekster Sibel Bilgin, zich af. Zij ging op zoek naar de Hollands-Turkse identiteit van de jongste generatie. "Wat die ook is: in elk geval geen allochtoon. Dat woord moet op de schroothoop." Terwijl velen, ook politici, een multiculturele samenleving met de mond belijden en dat op zich niet als ongewenst beschouwen, blijkt toch elke keer dat bij de benadering van problemen als criminaliteit vooral de andere cultuur als oorzaak aangewezen wordt. Het racisme neemt dan ook schrikbarend toe. Terwijl extreem-rechts van de kaart is geveegd is er een brede stroming van racisme ontstaan. Dit terwijl we blijven benadrukken hoe tolerant en hoe humaan ons vreemdelingenbeleid is. Er is sprake van een leven naast de waarheid. Het begint bij jezelfEen andere migratiepolitiek begint bij mensen zelf en zal niet ontstaan in de grote politiek. Door gemengde huwelijken, gemengde sportclubs, door in buurten gemengd te wonen en voor gedeelde belangen op te komen, door gemengde scholen zal het op langere termijn normaal zijn, dat een Nederlander alle kleuren kan hebben. Ons eigen superioriteitsdenken kan erdoor ter discussie gesteld worden en het beeld dat we van ons zelf hebben bijgesteld. Een erkenning kan ontstaan van bepaalde waarden als democratie en vrijheid die we allemaal willen hebben en houden, en dat allerlei culturele verschillen ook prettig zijn. Het is de basis om ook letterlijk en figuurlijk over onze grenzen heen te laten kijken, waardoor de oorspronkelijke Nederlander kan leren inzien dat er geen enkele reden is om zich boven de andere te stellen. Een multi-culturele samenleving geeft geen garantie op een opener migratiebeleid, maar het ontbreken van een multi-culturele samenleving maakt een ander beleid haast onmogelijk.Er is een continue beweging nodig, een doorlopend debat waar de samenleving bij betrokken is. Waarbij we kijken naar wat we gezamenlijk hebben en waarin we verschillen. "De spanning tussen gemeenschappelijke waarden en culturele verschillen kan de motor vormen van ontwikkeling", aldus Breyten Breytenbach. Ed Hollants |
|
|