“De bacterie van het economisch
imperialisme heeft het WSF besmet”
door Monica van Eurodusnie mondiale werkgroep 30-01-2004
Dit jaar vond in Mumbay, India van 16 – 21 januari het World Social Forum plaats. Het vorig jaar nog in Porto Allegre (Brazilië) gehouden forum trok ook dit keer vele tienduizenden bezoekers. Minder massaal bezocht werden de twee gelijktijdig gehouden ‘alternatieve’ fora ‘Mumbay Resistance 2004’ en de ‘Peoples Movement Encounter 2004’. Minder massaal, maar wel beter en leuker, vindt Monika. Zij verblijft momenteel voor enkele maanden in India en Nepal, nam deel aan de verschillende fora en zette haar indrukken voor Dusnieuws op papier. Aankomst in Mumbay Zeven uur s‘ochtends. Na een twaalf uur lange treinreis kom ik aan in Mumbay. Twee deelnemers aan het 'Mumbay Resistance' komen mij ophalen van het station. Het zijn Olivier uit Genève, die ik ken van het Peoples Global Action (PGA) netwerk en een mij dan nog onbekende Yudhvir van de Bharatiya Kisan Union (BKU), een boerenbeweging uit India. Yudhvir heeft ook connecties met PGA. Hij nam in 1999 deel aan de door het PGA netwerk georganiseerde Karavaan van 500 Aziatische boeren door Europa. Hij blijkt zeer beleefd en bijzonder gastvrij. Hij is extra 2 dagen eerder met de trein vanuit Delhi vertrokken richting Gujarath (een andere staat in India), om daar een vriend op te halen om samen mee naar Mumbay te rijden. Vanuit het station rijdt hij ons met een engelengeduld en meesterlijke rijkunst door de met verkeer krioelende straten van Mumbay. Tussen riksja’s, motoren, auto’s, af en toe een paar koeien en veel achteloze, het verkeer negerende voetgangers door gaan we naar ons verblijf. Na een uur staan we voor de ingang van het gebouw waar ons gasthuis zich bevind. Het is bijna niet te geloven, het ‘gasthuis’ blijkt tevens de officiersclub van de “State Special Police Force Group 8". Een Politie-eenheid voor speciale gebeurtenissen, zoals de aanstaande fora. Via Yudhvir, die met 50 anderen in een zogenaamde “joint family” woont (een soort commune) en diens sociale netwerk, heeft een kennis van hem, de commissaris van politie, om hulp gevraagd bij het onderbrengen van activisten “die zich voor arme mensen inzetten”. Het gasthuis ligt pal tegenover het WSF. Yudhvir, Oliver en ik hebben iedere een eigen kamer. Het is even wennen. 16 januari: dag 1 Na een douche verken ik de omgeving en
ontdek dat direct achter ons gasthuis en rondom een oeroude Banyantree
(ook wel Peoples' tree genoemd) een Hindoetempel is gebouwd. De
reusachtige boom, met zijn lange naar beneden hangende wortels, groeit
dwars door het dak van de tempel. Binnen vindt op dat moment een rituele
plechtigheid, een zogenaamde Puja, plaats. De andere toespraak die m’n aandacht trok was die van een Bangladese vrouw van Amnesty International; zij sprak over vrouwenrechten. Ze stelde met name de onderdrukking en het misbruik van vrouwen in oorlogssituaties aan de orde. Verkrachting als oorlogsstrategie. Door de vernedering van de vrouw wordt geprobeerd de hele bevolking, dorp, gemeenschap zijn waardigheid te ontnemen. Afgelopen jaar riep Amnesty International nog op tot actie uit solidariteit met deze vrouwen. Graag wil ik bij deze even mijn gal te spuwen over de organisatie en de gebrekkige toegankelijkheid van het WSF. Ten eerste is Mumbay de duurste stad van India. Zeker wat betreft woon- en hotelruimte is het minstens vier keer zo duur dan andere Indiase steden. Het WSF gaf in aanloop naar het forum maar uiterst matig assistentie bij het vinden van vaak veel te dure accommodaties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mumbay Resistance dat de deelnemers aan haar forum goed hielp. Het regelen van accommodatie werd door het WSF echter uitbesteed aan het commercieel Reisbureau Sita Mice. Enkele maanden voor het forum was er al niets meer te boeken onder de 20 Euro per nacht. Toen ik vijf weken van te voren informeerde naar de mogelijkheden, waren er alleen nog maar kamers in 5 sterren-hotels beschikbaar. Tijdens het WSF waren zelfs de 5 sterren-hotels op Juhu beach, 45 minuten met de Taxi van het forum, bezet met WSF gangers! Dat betekent niet dat het niet anders had gekund. Een vrouw van de Universiteit van Mumbay zei tegen mij, dat wanneer het WSF de Universiteit zou hebben benaderd, het zeker mogelijk was geweest om in klaslokalen te slapen. Het WSF heeft echter niets gedaan om iets aan de al lang tevoren aangekondigde problemen met slaapplaatsen te doen. Op de tweede avond van het WSF waren we
uitgenodigd voor een ‘openingsdiner’ in het Tulip Star Hotel. Het was
een nogal Fellini-achtige onderneming om in een derde wereld land met
actievoerders te dineren in een vier sterren hotel! Hoe anders ging het er aan toe tijdens
het WSF! Zo werd tijdens de registratie aan iedere deelnemer een
synthetische tas uitgereikt die zelf weer verpakt was in een plastic zak.
En dat in een land waar volop katoen wordt verbouwd en waar de verwerking
van al het afval een groot probleem is. Ook verkocht men tijdens het forum
veldflessen die waren gevuld met drankjes van de Coca Cola Company en werd
er Nescafe geschonken. Wat is dat nu weer voor een statement tegen
multinationals? Of zoals een spreker tijdens een forum in Mumbay
Resistance het verwoorde: “De bacterie van het economisch imperialisme
heeft het WSF besmet”. Het WSF heeft zelf geen demonstratie
georganiseerd. Wie dat wel deden waren de twee alternatieve forums, maar
zij hebben op hun beurt binnen het WSF daar geen publiciteit voor gemaakt.
Toen ik dat zelf dan maar wilde gaan doen bleken de WSF microfoons op dat
moment helaas niet te werken. 17 januari: dag 2 s’Ochtends neem ik deel aan een
workshop in het WSF met de titel: “Food souvereignity and natural
resources”. Het voorbeeld van de Zuid-Indiase staat Kerala wordt
aangehaald. Het is de enige Indiase staat die de afgelopen decennia (de
meeste tijd) werd geleid door een communistische regering. In Kerala heeft
95% van de bevolking recht om goedkope levensmiddelen te kopen in
zogenaamde “fair price shops”. De toegang tot water en eten mag van de
presentatrice van de workshop niet worden overgelaten aan de “vrije
markt” of aan multinationals. Ook roept ze op tot een verbod op mijnbouw
in natuurgebieden, een verbod op genetisch gemanipuleerd zaad en een
verbod op het patenteren van zaden. Dat laatste gaat namelijk ten koste
van de enorme variëteit aan zaden die India van oudsher kent. De boeren
moeten hun eigen zaden kunnen blijven gebruiken, zo wordt ons verteld. Er
worden eisen geformuleerd zoals: het recht van lokale bevolkingen op
water; zelfvoorzienende landbouw en voedselzekerheid. Ook op de Indiase overheid en NGO’s wordt de nodige kritiek geleverd. In India bestaat bijvoorbeeld een wet waarin staat dat 13% van het van de Wereldbank ontvangen geld naar Indiase sociale bewegingen moet gaan, maar verder dan de overheid en professionele NGO’s komt het geld niet. Volgens verschillende (onbetaalde!) leiders van basisbewegingen krijgen hun organisaties geen cent en kan men haar werk enkel doen door de ondersteuning die men geniet van sociale netwerken en de eigen lokale gemeenschap. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Yudhvir die het van zijn 50 koppige “joint family” moet hebben om zijn politieke werk te kunnen doen. Activisten van Indiase basisbewegingen vertrouwen de NGO’s voor geen meter. Veel NGO’s pretenderen bijvoorbeeld dat ze zich voor de tribale groepen inzetten door deze over te halen om de bossen, die ze al duizenden jaren bewonen, te verlaten, vaak voor grote infrastructurele projecten of in de naam van natuurbescherming. Alsof het niet mogelijk zou zijn om als mens in harmonie met de natuur te leven! 18 januari: dag 3 Vandaag ben ik op de Peoples Movement
Encounter 2004, dat andere alternatieve forum, gelegen op 300 meter van
het WSF. 19 januari: dag 4 Vandaag begint om 12 uur de door de
Peoples Movement Encounter georganiseerde manifestatie en aansluitend een
blokkade van de treinrails in het voormalig (centrale) Victoria Station
van Mumbay. Naar een half uur luid leuzen te hebben gescandeerd en wanneer er een dreigende situatie ontstaat, vraagt een van de PME leiders om stilte. Er wordt gezegd dat de blokkade/demonstratie vanwege de dreigende situatie met de politie wordt afgeblazen en dat er in plaats daarvan binnen het hek een manifestatie zal worden gehouden. 20 januari: dag 5 Op dag vijf vindt de demonstratie plaats
van Mumbay Resistance 2004. De locatie van de demonstratie is wederom zo’n
dertig kilometer van de drie fora gelegen. Door de verkeerschaos in Mumbay
duurt het anderhalf uur met de taxi en een half uur te voet zoeken voordat
we bij het verzamelpunt aankomen. Daar wordt ons door een paar
achtergebleven mensen vertelt, dat de locatie onder druk van de politie
naar een andere plek in de stad is verplaatst. Voor ons wederom een
vijfenveertig minuten durende taxirit. Wij kunnen deze rit wel betalen,
maar de meeste door de KRRS gemobiliseerde actievoerders zijn eenvoudige
boeren, die noch het geld voor een taxi of de ervaring hebben om zich door
het chaotische Mumbay te verplaatsen. 21 januari: dag 6 s‘Morgens ga ik met Oliver en Yudhvir
naar het vliegveld om via Yudhvirs network een vluchtticket voor Olivier
naar deelstaat Bangalore te regelen. Swami, een belangrijke Karnatakaanse
boerenleider en persoonlijke vriend van Olivier ligt daar met kanker in
het ziekenhuis. Voor mijzelf regel ik een treinticket naar Goa waar ik wat
op adem ga komen. Ik lunch en neem afscheid van Yudhvir. Hij rijdt terug
via Gujarath naar Delhi. Waarschijnlijk zoek ik hem later nog in Delhi op. Monika is lid van Dusnieworld, de
mondiale werkgroep van Eurodusnie Mumbay Recistance 2004 website: http://www.mumbairesistance.org/ |